Počet registrací nových osobních aut v zemích Evropské unie v červnu klesl o 5,6 procenta na 1,13 milionu vozů, což byl nejslabší údaj pro tento měsíc od roku 1996. Pro lepší představu: tehdy uplynulo pouze pár měsíců od ukončení výroby Škody Favorit, ostošest z mladoboleslavské linky sjížděly Felicie a svou premiéru si odbyl úplně první model Octavie. Nejprodávanější auto loňského roku - Ford Focus - si muselo na uvedení první řady počkat ještě dva roky.

Za šest měsíců letošního roku se prodej snížil o 6,6 procenta na 6,2 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Z velkých automobilových trhů je jediným světlým bodem Velká Británie, kde prodej aut za pololetí vzrostl o deset procent, v samotném červnu pak o 13,4 procenta. Na všech ostatních trzích prodej klesl. Největší byl propad ve Francii, kde se prodej snížil o 11,2 procenta. V Německu, které je největším automobilovým trhem Evropy, počet registrací klesl o 8,1 procenta.

Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Po loňském poklesu prodeje na nejnižší hodnotu za 17 let se očekává, že se letos prodej dále propadne.

Prodej největší evropské automobilky Volkswagen se za pololetí snížil o 3,4 procenta. Nižší byl prodej značek VW, Audi a Seat, prodej české automobilky Škoda Auto naopak stoupl o 10,3 procenta. Z dalších velkých světových značek prodej americké General Motors klesl o 11 procent a Fordu o 9,6 procenta.

Francouzskému výrobci PSA Peugeot Citroën, který masivně propouští a zavírá domácí závody, se snížil prodej o 13,3 procenta. To byl nejvyšší propad ze všech předních automobilek. Prodej Fiatu klesl o desetinu. Mírný růst si připsaly pouze automobilky Daimler, Kia, Honda, Mazda a Jaguar Land Rover.