Čtenáře IHNED.cz v on-line rozhovoru s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem asi nejvíce zajímalo, proč musel šéf Českých drah Petr Žaluda skončit tak náhle. "Jako člověk odpovědný za řádnou správu majetku státu a financí našich občanů bych se styděl, kdybych nekonal, když vidím, jak političtí trafikanti svým nekompetentním jednáním každou minutou způsobují milionové škody," shrnul v jedné z odpovědí.

V další odpovědi označil změnu ve vedení Českých drah za "vnášení pozitivní energie do dopravy". 

Žák také zopakoval, že žádné osobní antipatie Žaludovi nemá a rozhodnutí učinili odborníci z Dozorčí rady ČD na základě reálných ekonomických výsledků ČD a ČD Cargo.

Část dotazu čtenáře pod přezdívkou Honza, který chtěl vysvětlit, proč Zelený uvedl, že mu Žák místo v drahách nabídl už minulý týden, ale ministr nezodpověděl. 

Čtenář Jarda se zase na přímo zeptal, zda je zadáním současné vlády prosadit do klíčových pozic co nejvíce přátel prezidenta Miloše Zemana. "Nezlobte se na mě, milý Jardo, pokud odborníci, kteří něco dokážou, se zároveň nejen k Miloši Zemanovi, ale i ke všem ostatním chovají přátelsky, pořád je to lepší než řevnivost, vzájemná nenávist a neschopnost, kterou při správě věcí veřejných předváděli naši předchůdci," zněla část ministrovy odpovědi.

Místo Žaludy by byl lepší i rakousko-uherský úředník

Odvolaného generálního ředitele drah kritizoval Žák hned v několika odpovědích. "Po panu Žaludovi nám zůstala zadlužená firma, krachující Cargo a pár nových vlaků, které jsou sice krásné, ale nejsou schopny se zaplatit, neboť nepřinesly téměř žádné nové zákazníky," popsal svůj pohled na stav drah.

"Obávám se, že je to horší výsledek, než kdyby tam moji předchůdci nechali mizerně placeného byrokrata rakousko-uherského typu," dodal k někdejšímu rozhodnutí ministra Řebíčka přivést do čela firmy ovládané státem manažera z komerční sféry.

Zelený nebude mít tak lukrativní smlouvu jako Žaluda

Dalším opakovaným tématem byla výše Žaludových odměn a jeho odstupné. Při odpovědích na tyto otázky se Žák opřel do svých předchůdců. "Když jsem byl již před 3,5 lety podobně pobouřen a chtěl jsem, aby s tím dozorčí rada ČD něco udělala, prosadil ministr Bendl mou likvidaci," prohlásil.  "Ano, i já mám podezření, že si některé politické strany místo zodpovědné správy udělaly nejen trafiky pro své zasloužilé členy, kteří se nedokáží uživit poctivou prací, ale že si z nich udělaly doslova dojné krávy," dodal.

Žák se vyjádřil i k tomu, že v případě Zeleného by manažerská smlouva měla vypadat jinak. "Pan Zelený zatím nemá sjednanou manažerskou smlouvu a já doufám, že nová dozorčí rada ČD bude mít podobný názor jako já, že takto, jak měl nastavenou odměnu pan Žaluda, je do nebe volající nemravnost. Budu prosazovat, aby odměna byla nižší a hlavně, aby byla provázána s prokazatelnými obchodními úspěchy a nikoliv se státní dotací," slíbil ministr.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Karel
Dobrý den, jaké jste měl vztahy s Petrem Žaludou? Souhlasíte s jeho tvrzením, že za jeho odvoláním stály vaše osobní antipatie?
Dobrý den vážení čtenáři, děkuji Vám za Vaše otázky, na které se Vám pokusím odpovědět. Žádné osobní antipatie k panu Žaludovi nemám, rozhodnutí učinili odborníci z Dozorčí rady ČD na základě realných ekonomických výsledků ČD a ČD Cargo.
Zdeněk Žák
Jana
Nezdá se vám, že v klíčových funkcích ve státních firmách jste rozpoutal hotové tsunami? Máte v plánu ještě nějaké změny? Co říkáte práci vedení ŘSD?
Milá Jano, tsunami je hora energie, která destruuje. Já vnáším do dopravy naopak energii pozitivní, tedy pokud se shodnome alespoň na tom, že je jevem pozitivním, že trafikanty vyměňuje za odborníky. Mám v plánu velké změny. Možná Vás zklamu, ale nepřicházím s žádnými zázračnými recepty. Prostě a jednoduše bych chtěl, aby se náš zdecimovaný stát vydal na cestu k civilizovanému světu. Primární pro mě nejsou personální změny, ale změny chování státu ke svým občanům.
Zdeněk Žák
Honza
Dobrý den. Jeden z důvodů odvolání (zmiňovaný v médiích) je tragický výsledek hospodaření ČD Cargo. Přesto byl člověk z Carga pozván na "výběrové" řízení. Jakou to má logiku?
Milý Honzo, přece není důležité, kdo se zúčastní výběrového řízení, ale to, kdo z něj vyjde jako nejlepší.
Zdeněk Žák
Jiří Suchý
Dobrý den, pana Žaludu jsem vždy vnímal jako člověka, který je pro vedení státní firmy ideální - dosáhl velkého úspěchu v soukromé sféře, není a nebyl spojený s korupčními kauzami, dokázal být dostatečně tvrdý a zároveň kompromisní pro hotovou armádu zaměstnanců a nakonec vyjít i s osmi ministry, pod nimiž pracoval. Hospodářské výsledky ČD se dlouhodobě stabilizují, odpovídají odvětví a regionu, přijde mi, že kultura cesty vlakem se i na vedlejších a regionálních tratích zlepšila. To vše navzdory státní nekoncepční dopravní politice a vstupu soukromých dopravců na lukrativní trasy. Takže - co opravdu vedlo k jeho odvolání? Děkuji za odpověď
Milý Jiří, nejsem si jist, jestli hovoříme o stejných ČD, stejném Petru Žaludovi, stejných hospodářských výsledcích, které jsem viděl na zasedání DR ČD. Snad jediné, v čem bych se s Vámi dokázal shodnout je, že největší díl viny má český stát a jeho nekoncepčí přístup a hlavně to, že nedokázal dravce, kterého si najal na manažerskou práci zkrotit tak, aby kromě obrovských dluhů a konzumace stále větších státních dotací dokázal i něco pro ČD "vypodnikat". Podívejte se jak "uspěl" v Cargu, kde se narozdíl od štědře dotované osobní dopravy střetl s reálným podnikáním.
Zdeněk Žák
Markéta
Dobrý den, přijde Vám normální, udělat v ČD a dozorčí radě takové zemětřesení, aniž by vláda měla důvěru? Nestydíte se?
Milá Markéto, styděl bych se, kdybych jako člověk odpovědný za řádnou správu majetku státu a financí našich občanů nekonal, když vidím, jak političtí trafikanti svým nekompetentním jednáním každou minutou způsobují milionové škody. To, co se našim rádoby politikům "podařilo" nejhoršího, je vymazání hranice mezi politickým handlováním o politické posty a řádnou a zodpovědnou správu veřejného majetku, do kterého nemá politika strkat nos a bez ohledu na to, jestli se jedná o státní nebo soukromý majetek, mají rozhodování činit odborníci a ne diletanti. Ne, nestydím se!
Zdeněk Žák
Jarda
Dobrý den, bylo zadáním této vlády prosadit do klíčových pozic co nejvíce známých a přátel Miloše Zemana? Jinak si nedovedu vysvětlit, proč s podobnými změnami nepočkáte do té doby, než (ne)dostanete důvěru ve sněmovně. Děkuji
Milý Jardo, jak byste si vysvětlil, kdybych pasivně čekal na to, až se k něčemu rozhoupe naše Sněmovna a mezitím by někdo např. vyhlásil konkurz na Cargo? Prostě v tuto chvíli jsem zodpovědný za dění v rezortu a zodpovědnou správu státního majetku a chovám se tak, abych každou chvíli, ať už to bude zítra nebo za rok, mohl odejít s čistým štítem a mohl obhájit všechny své kroky. Nezlobte se na mě, milý Jardo, pokud odborníci, kteří něco dokážou se zároveň nejen k Miloši Zemanovi, ale i ke všem ostatním chovají přátelsky, pořád je to lepší než řevnivost, vzájemná nenávist a neschopnost, kterou při správě věcí veřejných předváděli naši předchůdci. Jak už jsem psal výše, to že nahradím člověka jehož jedinou odbornou kvalifikací je funkce místopředsedy regionálního sdružení "nejmenované" politické strany, světově respektovaným odborníkem, za kterým stojí jasně prokazatelné úspěchy, pokud nahradím člověka, který je možná dobrým lékařem, ale jinak nemá k dopravě žádný vztah, odborníkem, který z bryndy vytáhl už několik krachujících společností, tak to snad není konání politické, ale normální a civilizované. Můžete se těšit, Jardo, že až (třeba) dostaneme důvěru ve Sněmovně, zjistíte, že mám v záloze i spoustu výrazných a pro tuto zemi zajímavých politických řešení.
Zdeněk Žák
Andrea
Dobrý den pane ministře. Jak je možné, že manažer zadluženého a dlouhodobě ztrátového státního podniku bere tak vysoký plat, odměny, odstupné? Je pravda, že z prostředků podniků se státní účastí plynou pravidelně desítky miliónů do politických stran, které do nich tyto "manažery" (včetně dozorčích rad ap.) dosazují? Děkuji.
Vážená Andreo, to se musíte zeptat mých předchůdců a hlavně bývalého ministra Bendla (ODS). Když jsem byl již před 3,5 lety podobně pobouřen jako Vy a chtěl jsem, aby s tím DR ČD něco udělala, prosadil mou likvidaci. Ano, i já mám podezření, že si některé politické strany místo zodpovědné správy udělaly nejen trafiky pro své zasloužilé členy, kteří se nedokáží uživit poctivou prací, ale že si z nich udělaly doslova dojné krávy.
Zdeněk Žák
ondrej
Dobry den, omlovam se ale nyni malinko z jineho soudku. Pane ministre myslite si, ze se Vam podari neco provest se znacne nefunkcnim informacnim systemem na dalnicich tabulich. Ocekaval bych, ze v roce 2013 by informace mely byt presne typu - km 123 kolona km 120 nehoda, zdrzeni 20 min. Dnes to funguje tak, ze pokud tam vubec neco sviti, tak: km 120 nehoda -- o kolone do ktere vpadnete mnohem drive ci o zpozdeni ani zminka.
Ondřeji, to co popisujete je jen příkladem toho, jak český stát mrhá penězi nás všech. Máme systém, který je jeden z nejdražších na světě a přitom za stejnou cenu by odborníci (např. ti, které Jana z chatu považuje za vlnu tsunami) dokázali vybudovat inteligentní dopravní telematický systém, který by odstranil většinu dopravních kongescí a ještě by spousta peněz zbyla na další užitečné věci. Podívám se na to, ale obávám se, že podobně jako řada dalších věcí, je systém postaven tak špatně, že se v podstatě jedná o vyhozené peníze a bude třeba začít přemýšlet o novém :-(
Zdeněk Žák
Igor
Dobrý den, pane ministře odvolání Žaludy je skvělá zpráva.Je pravda, že Žaluda umožnil vykrádání ČD ve spolupráci s Kalouskem a že na "útlumu" nejziskovější divize ČD Cargo měl zájem jeden uhlobaron?
Igore, myslím si o tom samozřejmě své, ale s jistotou lze říci, že po panu Žaludovi nám zůstala zadlužená firma, krachující Cargo a pár nových vlaků, které jsou sice krásné, ale nejsou schopny se zaplatit, neboť nepřinesly téměř žádné nové zákazníky. Považuji to za tragický výsledek od špičkově placeného manažera, od kterého nám revoluční reformátoři ČD slibovali jejich přerod v dravou, úspěšnou, prosperující firmu. Obávám se, že je to horší výsledek, než kdyby tam moji předchůdci nechali mizerně placeného byrokrata rakousko-uherského typu.
Zdeněk Žák
Jiří Anderle
Dobrý den. To že pan Žaluda nevede ČD dobře se ví už pár let. Lidé tedy přijali celkem pokojně fakt že vedení státních podniků se mění až s výměnou politiků. Je vůbec v ČR možné aby se personální změny děly na bázi ekonomických ukazatelů, a ne politických vazeb? Jde přece v první řadě o peníze a ne o to kdo s kým kamarádí. Pak by to byl jasný signál že ČD krmily nějakou stranu?
Vážený pane Anderle, jasně jsem prokázal svoji vůli, dělat nikoli politická rozhodnutí, ale rozhodnutí odborná, tedy na základě ekonomických ukazatelů.
Zdeněk Žák
Vltava
Dobrý den, mohl byste prosím uvést, kolikaměsíční odstupné je sjednané v manažerské smlouvě pana Zeleného, případně jaké odstupné sjednané bude, není -li smlouva dosud podepsána. Dovolil bych si přitom požádat o konkrétní odpověď, protože pouhý údaj o nižsím odstupném může znamenak třebas jen 23,5 násobek měsíční odměny. Vltava
Pan Zelený zatím nemá sjednanou manažerskou smlouvu a já doufám, že nová DR ČD bude mít podobný názor jako já, že takto, jak měl nastavenou odměnu pan Žaluda, je do nebe volající nemravnost. Nejen kvůli samotné výši, ale hlavně proto, že byl odměňován v podstatě za to, že mu stát do ČD sypal stále štědřejší dotace. Budu prosazovat, aby odměna byla nižší a hlavně, aby byla provázána s prokazatelnými obchodními úspěchy a nikoliv se státní dotací.
Zdeněk Žák
Jiří Kašpar
Dobrý den, Nedávné události ve vedení ČD považuji za jasný signál občanům této země, že zde vládne lobby a zájmy některých jedinců. V civilizovaném světě by nebylo možné, aby nově zvolený ministr, navíc před rozhodnutí o důvěře vládě provedl takto zásadní kroky v managmentu firmy jsou České dráhy. Pan Žaluda dokázal umírající společnost převést ve prosperující. Sám jistě moc dobře víte, že zadlužení není zdaleka tak tragické jak prezentuje. Důkazem mohou být například dobré ratingy, které se po takovéto neuvážené změně vedení jistě zhorší. Nyní otázky: 1) Připadalo vám vhodné, slušné a přípustné provést výše zmíněné kroky, přemýšlel jste nad výraznými negativními dopady pro skupinu ČD? 2) Jste si destrukce veřejné dopravy, kterou napáchal pan Žemlička v Jihočeském kraji z pozice vedení JIKORDu? 3) Nepřipadá vám přinejmenším nelogické nahradit profesionálního manažera (Žaludu), který podnik přivedl do zisku osobou (Zeleným), jež v minulosti stejnou firmu výrazně zadlužila? 4) Proběhlo mezi Vámi a panem Jančuou v posledním roce nějaké osobní setkání? Jiří Kašpar
Dobrý den, komentáře k výsledkům hospodaření pana Žaludy jsem již uvedl výše. Jsem přesvědčen, že žádné další negativní dopady na současný stav skupiny ČD již být nemohou. Jsem přesvědčen, že pan docent Žemlička je významným odborníkem v oblasti dopravy, jehož profesní zázemí a práci znám mnoho let. Velmi si jí vážím.
Zdeněk Žák
Vojtěch Černý
Dobrý den, co si myslíte o způsobu konce minulé vlády? Domnívám se, že Vaše výměna vedení ČD se dá úplně stejně klasifikovat jako podezřelá, ostatně jako většina změn poslední doby, kdy se vracejí lidí s napojením na SPOZ nebo prezidenta Zemana. Navíc jste nebyl vy, ani nikdo jiný z vlády zvolen - považujete se za demokrata?
Pane Černý, byl jsem nominován panem premiérem do funkce ministra dopravy na základě svých zkušeností a reálně odvedené práce. Žádný z mých kroků nejde proti demokratickým principům.
Zdeněk Žák
Honza
Dobry den, Popirate, ze byste obmenu vedeni CD jakkoli inicioval, pan Zeleny vsak tvrdi, ze jste mu misto ve vedeni drah nabidl minuly tyden. Jedna se o lez z vasi strany, ze strany pana Zeleneho, nebo ze strany iHNed? Proc probehla obmena vedeni takto narychlo a panu Zaludovi nebyl dan prostor pro pisemnou odpoved? Tlaci vas cas diky absenci legitimity vlady dosazene Milosem Zemanem bez duvery radne volenych poslancu a je treba neco stihnout, dokud vlada/nevlada, jiz jste soucasti, neskonci u hlasovani o duvere? Co je tim, co se ma stihnout? Diky, Honza
Milý Honzo, rychlé řešení bylo nutné z důvodu stavu hospodaření ČD, zejména Carga, a jako řádný hospodář jsem nemohl jednat jinak. Pan Žaluda se na zasedání DR ČD vyjádřit mohl. Způsob vedení jednání DR ČD byl plně v kompetenci jejich členů. Jak jsem napsal již výše, všechny své kroky mohu kdykoli obhájit.
Zdeněk Žák
Petr Hubený
Pane Žáku je pravda, že Vaše sestra, resp.někdo z Vaší rodiny, pracuje pro Jančuru, jak se začalo poslýchat? Co znamená vyjádření pana Zeleného, že na trati do Ostravy, kde jezdí tři dopravci za sebou v krátkých intervalech, je nutno upravit jízdní řád? Má to znamenat, že se ČD z této trati stáhnou a ponechají zisk konkurentům?
Pane Hubený, nevidím jediný důvod, proč by se ČD měly z této trati stahovat, pokud budou poskytovat konkurenceschopné služby bez státní dotace. Pod vedením pana Žaludy se tohoto cíle nepodařilo dosáhnout. Věřím, že nové vedení v reálném světě liberalizované železniční dopravy uspěje mnohem lépe.
Zdeněk Žák
Honza
Dobrý den, opatrně Vám fandím, ale nezdá se Vám, že byste na zásadní změny měli mít mandát parlamentu ke své vládě a čistkám?
Mílý Honzo, děkuji Vám za opatrnou důvěru :-). Udělal jsem jen nezbytné kroky, které si v jakémkoli čase, který budu mít k dispozici, obhájím.
Zdeněk Žák
Rosťa
Dobrý den pane ministře, je už k dispozici harmonogram, kdy a jak budou personální změny probíhat i v dozorčí radě a vedení ČD Cargo? Děkuji
Pane Rosťo, toto jsou konkrétní manažerská rozhodnutí, která jsou plně v kompetenci představenstva ČD, a.s., do kterých v žádném případě nezasahuji.
Zdeněk Žák
Martin Kříž
Dobrý den, 1) souhlasíte s tezí, že "účel světí prostředky?" 2) pokud nedostanete důvěru a příští vláda s důvěrou zruší vaše kroky, unesete to psychicky? :-) Děkuji.
Dobrý den, pane Kříži, věřte, že mé psychické rozpoložení a životní pohoda není spojena s funkcí ministra dopravy. Dokáži se uživit mimo veřejnou správu i mimo ČR. V tuto chvíli je mým cílem udělat maximum pro občany ČR ve všech segmentech dopravy a toto se pokusím bezezbytku naplnit. Děkuji Vám i všem diskutujícím za dotazy, rád se s Vámi zase někdy setkám při dalším on-line rozhovoru. Zdraví Vás Zdeněk Žák
Zdeněk Žák

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist