- Podnik na výrobu a opravy letadel vznikl v Kunovicích v roce 1936.
- Hlavním výrobkem je turbovrtulový letoun L 410 pro 19 cestujících.
- Výrobní program doplňují například díly náběžných hran křídel pro Boeing 787 Dreamliner.
- 51 procent akcií drží ruský těžařský holding UGMK, 49 procent patří české obchodní společnosti Pamco.
- Loňské tržby činily 768 milionů korun, letos mají přesáhnout dvě miliardy.
- Zaměstnanců je 873.
Někdejší Let Kunovice - společnost Aircraft Industries - hodlá během tří let zvýšit produkci letadel na trojnásobek. Podle generální ředitelky firmy Ilony Plškové by se tak v Kunovicích mělo ročně vyrábět kolem 30 dopravních letounů L 410. Hlavní trh pro tyto stroje, které jsou určené k přepravě 19 cestujících, bude nadále představovat Rusko, výrobce se však hodlá zaměřit i na další teritoria.
"Do Ruské federace jsme již dodali první dva letouny s novými motory GE H80," vysvětluje obchodní ředitel Miroslav Kožíšek. Motory od společnosti GE Aviation, které se vyrábějí v pražských Letňanech, jsou výkonnější a hlavně umožňují udržet výkon i při startu z letiště, na němž panují tropické teploty nebo se nachází ve vysoké nadmořské výšce. Díky tomu se firma může nově zaměřit i na země, jako jsou Indonésie, Malajsie, Indie či Nepál. "Tam jsme dosud nevyvíjeli marketingové aktivity, ale nyní do nich chceme vstoupit," dodal Kožíšek.
V Hradci Králové brzy vyrobí až 300 letadel za rok. Čína po nich ale chce tisíce kusů - čtěte ZDE
Z provizorní dílny U Pučalíků až do Afriky. České letecké přístroje míří za hranice - čtěte ZDE
V Evropské unii jsou podle Kožíška možnosti pro malé turbovrtulové dopravní letadlo jen velmi omezené. Důvodem je rozvoj dálniční a železniční sítě. Letadla z Kunovic létají například z ostrova Man do Velké Británie, ale takových tras je v Evropě velmi málo. Další možností je nasazení těchto letadel ve službách zásilkových společností, ale ani to není velký trh.
Šance jsou tedy hlavně v rozlehlých zemích, kde jsou regiony bez vybudované infrastruktury, či ve státech, k nimž patří spousta obydlených ostrovů. "Naše možnosti zvyšuje i skutečnost, že na celém světě už máme jen dva přímé konkurenty," podotýká Kožíšek. Jde o kanadskou společnost Viking, která vyrábí letadlo Twinn Otter, a firmu Ruag, jež v Německu montuje turbovrtulový stroj Do-228.
- Jak bude vypadat nová generace letadel od Aircraft Industries?
- A čím byl způsoben loňský výpadek v tržbách společnosti?
Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 1. srpna.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.