Je to povedený start-up, říká Leoš Novotný poté, co přišel s prvním finančním vysvědčením své firmy. Optimistický je navzdory tomu, že černozlaté soupravy Leo Expressu mu v prvním půlroce jízdy mezi Prahou a Ostravou přinesly ztrátu 85,5 milionu korun.
Majitele pěti souprav, který na trati soupeří s Českými drahami a RegioJetem Radima Jančury, příjemně překvapila zejména skutečnost, že bodu zvratu plánovaného na září 2013 společnost dosáhla dříve.
"Jedeme přesně podle finančního plánu schváleného našimi věřiteli, respektive bankou Credit Suisse. Dokonce jsme teď v červenci překonali tržby proti plánu o šest procent a dosáhli provozního zisku v řádu milionů korun,“ řekl IHNED.cz Novotný.
Celkové tržby za prvních šest měsíců dosáhly 86,8 milionu korun. "Jako u každého start-up projektu jsou tržby v prvním roce ovlivněny 'pomalými' prvními měsíci, kdy k nám cestující postupně nacházejí cestu. Následně ale prokazují vyšší loajalitu než u konkurence a podporují rychlý růst – v průměru o 21 procent měsíčně," vysvětlil majitel Leoš Novotný.
Leo Express nakonec v prvním pololetí skončil hospodaření s již výše zmíněnou ztrátou.
Po RegioJetu si i Leo Express stěžuje na příliš nízké jízdné Českých drah - čtěte ZDE
Leo Express chce konkurovat polskému Pendolinu. Firma ale narazila na odpor - čtěte ZDE
Pro srovnání: konkurenční RegioJet zahájil činnost v září 2011 a za toto období byl ztrátový ve výši necelých 60 milionů korun. Za loňský rok pak společnost přiznala ztrátu 76 milionů.
Za rok budeme vydělávat, věří Novotný
Vlaky Leo Express jsou po RegioJetu – který začal do té doby monopolním Českým drahám konkurovat před necelými dvěma lety – druhým soukromým dopravcem na tuzemské železnici. V současné době mu patří (podle vlastních odhadů) 28 procent tržního podílu na žádané trati Praha – Ostrava.
Za prvních šest měsíců pak odvezl Leo Express 380 tisíc pasažérů.
Leoš Novotný tvrdí, že jejich počet – a s ním i tržby – v průběhu roku rostly. "Meziměsíčně to bylo v průměru o 21 procent od začátku roku do června," vypočítává Novotný.
A po dosažení provozního zisku EBITDA věří, že příští rok už začne vydělávat. "V roce 2014 očekáváme normalizovaný čistý zisk," říká Novotný.
První měsíce: Cenové tahanice s ČD
Leo Express spustil zkušební provoz v listopadu loňského roku. Celkem podle očekávání se tento třetí dopravce mezi metropolí a Ostravou pustil do cenového přetahování s dalšími dvěma dopravci. Nejprve nabízel dvacetiprocentní slevu držitelům zákaznických karet ČD, pak mu to však soud zakázal.
Od května dává pětinovou slevu pasažérům i bez této karty. U Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže také Leo Express napadl údajně dumpingové ceny Českých drah na této trase. S podobnou stížností se na úřad obrátil už předloni i Jančurův RegioJet.
V prvním roce také Leo Express vydal dluhopisy v hodnotě zhruba 150 milionů korun a snaží se o expanzi na polské koleje. V tuto chvíli však jeho snahy brzdí tamní úřady.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist