V Česku působí několik set firem, které se zabývají nabídkou zboží v předváděcích akcích. Jejich denní tržby se pohybují mezi 700 000 a 800 000 korun. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Vladimír Velčovský.
Dosavadní největší hráči na českém trhu podle Velčovského pod tlakem médií i kontrolních orgánů Česko opouštějí a přeskupují síly.
Konec v oblasti předváděcích akcí v srpnu ohlásil jeden z nejsilnějších podnikatelů na trhu, německý podnikatel Jens Beckhäuser. Prodal svůj podíl ve firmách Beck Europe (dříve Beck Czech) a Beck Reisen. Obě firmy byly často v hledáčku médií i ČOI kvůli agresivním obchodním praktikám. A Beckhäuser neodolal tlaku, sám řekl, že odchází kvůli negativní mediální kampani.
Velčovský ale upozorňuje, že konec agresivních hráčů může být jenom dočasný. Mohou vytvářet další živnosti, a tak na trhu dál působit, protože v tuzemsku zatím neplatí zákaz řetězení živností.
Organizátoři předváděcích akcí navíc využívají nový způsob, jak se vyhnout kontrolám. Své zákazníky vozí na předváděcí prodejní akce do zahraničí mimo země EU, upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum.
Organizátoři předváděcích akcí účastníkům slibují například spojení zahraničního poznávacího zájezdu s koupí kvalitního koberce či atraktivního zlatého šperku.
"Šmejdi" se stěhují do zahraničí. Využívají tam slabší ochrany spotřebitelů - čtěte ZDE
Po německém králi předváděček zůstává v Česku zámek za miliardu. Prodává ho zatím marně - čtěte ZDE
ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. Loni inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, letos za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich.
Od 1. ledna 2014 bude platit nový kontrolní řád, který pracovníkům umožní pořizovat audio- a videozáznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.
Během příštího roku by navíc poslanci měli přijmout návrh novely o ochraně spotřebitele, podle kterého by pořadatelé předváděcích akcí museli nově ČOI hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a to, jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akce lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun.
Šéf ČOI připustil, že celospolečenskou poptávku po řešení nekalých praktik prodejců odstartoval loňský filmový dokument Šmejdi Silvie Dymákové, která manipulaci, nátlak a ponižování na předváděcích akcích natáčela skrytou kamerou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist