Přepočet moderní maloobchodní plochy v obchodních centrech na 1000 obyvatel v ČR dosahuje 220 metrů čtverečních. To je podle poradenské společnosti DTZ stále pod evropským průměrem, jenž je na úrovni 261 m2.

Do konce roku 2014 by saturace v Evropě měla narůst na 287 m2, Česká republika se však bude i nadále pohybovat pod evropským průměrem - 240 m2 na 1000 obyvatel.

Zcela jiný obrázek však ukazují některá česká a moravská města: zatímco Praha vykazuje saturaci na úrovni 723 m2, Liberec už dokonce přes 1200 m2. Je to výrazně více než například v Paříži, Mnichově či Londýně. V těchto metropolích ani v následujícím roce nepřesáhne saturace 400 m2 na 1000 obyvatel.

Přes uvedenou statistiku developeři podle DTZ letos dodají na trh 181 200 m2 retailu, což je nejvíce od roku 2009. V roce 2014 se nabídka rozroste o dalších 150 000 m2 v nových obchodních centrech či retail parcích. Stále častěji se do přehledu nových projektů dostávají komornější záměry kolem 10 000 m2 plochy, a to ve městech jako Litoměřice nebo Nový Jičín. Nezřídka jde o expanzi stávajících obchodních center nebo retail parků, případně přestavbu starších objektů.

Developeři nebudou o pozornost zákazníků usilovat již jen novými obchodními centry, ale také stále více investicemi do těch, které jsou nějakou dobu v provozu. Půjde o zkvalitňování prostředí i nájemního mixu, designu a technologií . Řada nákupních center do roku 2015 dosáhne konce životního cyklu, kdy je redevelopment nebo remodeling nezbytný.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist