V Česku se utváří další internetový byznys s miliardovým potenciálem. Je jím objednávání jídla on-line. Ačkoli celkový trh v pohostinství a stravování loni v Česku meziročně klesl přibližně o 1,6 procenta, lidé si čím dál tím víc objednávají hotové jídlo domů.

Vstříc jim podle zahraničních vzorů vyšly webové portály. Ty shromažďují nabídku restaurací, které si rozvoz zajišťují samy, a navíc přidávají ty, o jejichž dodávku se postarají vlastními auty, dispečery a kurýry. 

Největším hráčem na trhu je nyní DameJidlo.cz, které podle vlastních informací rozvezlo loni jídlo za 150 milionů korun. Služba přitom začala fungovat teprve na konci roku 2012. Dynamika mladého trhu je patrná ze čtvrtletních výsledků. Obrat ve čtvrtém kvartálu loňského roku byl oproti prvnímu období trojnásobný. Další dva velcí hráči – JídloTEĎ a Foodpanda – obrat zveřejnit nechtějí.

DameJidlo.cz řídí Tomáš Čupr, spolumajitel a dřívější šéf Slevomatu. Stejně jako za slevovým serverem také za projektem stojí investiční skupina Miton. Firma má v katalogu zhruba 880 restaurací. Většina si rozvoz zajišťuje sama, zhruba pětinu pak obslouží vlastními vozy.

"Když má restaurace vlastní rozvoz, tak chceme mezi deseti a patnácti procenty z objednávky. Potom jsou restaurace, které rozvoz nemají. Tam chceme ještě deset procent navíc za naši logistiku," vysvětluje Čupr, jak přibližně funguje spolupráce mezi jeho firmou a restauracemi. Měsíčně se nyní přes jeho web vyřídí sto tiíc objednávek.

Vlastní auta nebo jen agregátor?

Konkurenční služba JídloTEĎ, která začala rozvážet v březnu loňského roku, se na vlastní logistiku soustředí mnohem více. Firma má přes sto vlastních aut a zajišťuje 90 procent rozvážek. "Chceme si tím zajistit co největší kontrolu nad celou službou," říká manažer firmy Marc Westermann.

Za projektem stojí lidé, kteří provozují slevový portál Kuponplus. Firmy jsou však oddělené a pouze využívají vzájemných synergií.

Třetím významným hráčem na českém trhu je mezinárodní síť Foodpanda se základnou v Německu. Firma rychle expanduje na nové trhy. V Česku je od loňského srpna. Při vstupu na tuzemský trh její globální šéf Ralf Wenzel oznamoval, že chce být v Česku jedničkou. To se zatím neděje, ale šéf pro Česko a Slovensko Peter Varga se nevzdává. Za výhodu považuje zázemí mateřské společnosti.

"Momentálně působíme v pětatřiceti zemích na světě. To v době, kdy lidé hodně cestují, může být výhoda. Tak jako si kdekoli na světě můžete na Googlu vyhledat relevantní lokální informace, tak si budete moci brzo kdekoli objednat jídlo přes Foodpandu," vysvětluje.

Kromě této vize má ale napojení na zavedenou mateřskou firmu i materiálnější projevy. Důkazem je podíl na 400milionové injekci, kterou Foodpanda dostala od skupiny investorů a hodlá ji použít především k podpoře expanze do východní Evropy, tedy i do Česka.

Vývoj trhu v pohostinství a stravování v loňském roce

Společnost, která se globálně zabývá mnohem víc slučováním již fungujících rozvozů, se na mladém českém trhu pouští i do vlastní logistiky a od února spustila pilotní rozvážku. Prozatím se jedná o šestici kurýrů obsluhujících asi dvacet restaurací v centru Prahy.

Hlavní město tvoří vůbec velkou většinu celého trhu. Poslední dobou ale rozvozy expandují i do Brna a dalších krajských měst.

Restauratéři: Portály k nám vodí nové hosty

Všichni tři větší hráči na trhu tvrdí, že jejich služby nepřetahují restauracím zákazníky od stolů, ale přinášejí jim nové. 

"Vůbec nejdeme na úkor restaurací. Například když jste doma sám, tak nechcete jít do restaurace, ale jídlo si objednáte," říká Westermann.

S tím souhlasí i manažerka sítě YamYam Hanka Nguyen, která od loňského dubna spolupracuje s DameJidlo.cz. "My si rozvozy, včetně dispečinku, zajišťujeme sami. Ale díky poptávce zaznamenané přes portál nám stouply objednávky tak, že jsme je už nestíhali vyřizovat," zdůvodňuje, proč se rozhodli ke stávajícím pěti pražským provozům otevřít speciální kuchyni, která celý den vaří pouze na rozvoz. 

Přitakává i Pavel Matoušek, manažer řetězců restaurací Bohemia Bagel a Burrito Loco, které využívají služby hned několika rozvozů najednou. "Dle mé zkušenosti je evidentní, že tyto firmy nám nové zákazníky přinášejí, zároveň ale některé přetahují zevnitř. Poměr nových zákazníků bych odhadoval zhruba na 50 až 65 procent podle restaurací," uvádí Matoušek.

Podle něj ale ani situace, kdy si "štamgast" objedná jídlo domů nemusí být na škodu. "Otázkou je, zda by náš stálý zákazník například při víkendovém domácím relaxu vůbec vážil cestu do centra města, když si může jídlo nechat pohodlně dovézt.Spousta jich bydlí v okrajové části Prahy a v centru se pohybují jen párkrát do týdne," zamýšlí se nad problematikou komplexněji.

Má ale i záporné zkušenosti, které dává za vinu nerozvinutosti internetových služeb "V zimě si občas odeberou jídlo z restaurace a do termokrabice ho vloží teprve venku v minus 8 stupních. Poté cestují ještě 20 minut po Praze. Jídlo pak samozřejmě vychladne," přibližuje problémy.

Restauratéři prý naopak příliš v souvislosti s ostatními náklady neřeší rozdílné zdanění jídel, která se konzumují uvnitř a která jdou ven. Matoušek dokonce říká, že mu nijak nevadí ani provize pro internetové portály. "Rozvoz jídel nám slouží hlavně jako marketing. Marže, vzhledem k vysokým provizím v gastronomii, jsou naprosto zanedbatelné," dodává.

Další vývoj? Třeba rozvážet potraviny z obchodů

Všichni hráči se shodují na tom, že trh s internetovými objednávkami jídla je u nás zatím na začátku a současné firmy si vzhledem k jeho potenciálu ukously zatím spíše jednotky než desítky procent. Čupr odhaduje, že potenciál trhu je minimálně miliarda korun ročně, Westermann ho vidí v horizontu tří let dokonce na třech miliardách.

Například Varga z Foodpandy nepovažuje za největší konkurenci DameJidlo.cz nebo JídloTeď, ale lidi, kteří si objednávají po telefonu. "Vyhraje ten z nás, kdo první přijde na to, jak změnit tento kanál z off-line na on-line," předpovídá.

On sám navíc teď plánuje růst i jiným směrem -  chce rozšířit služby DámeJídlo i na rozvoz potravin ze supermarketů. Něco podobného v Česku zatím dělá jen Tesco. Plánuje spolupracovat s jiným velkým českým řetězcem a dodávky potravin až do domu chce odstartovat už v březnu. Pro rozvoz chce využít současný dispečink i automobily. "Myslím, že tím i zefektivníme naši logistiku, protože potraviny budou mít jinou špičku, než je večerní rozvážka hotového jídla," soudí Čupr.

Rozhovor s Tomášem Čuprem čtěte o víkendu na IHNED.cz