Vedení Českých drah se v pátek oficiálně ujal nový šéf Daniel Kurucz – pětačtyřicetiletý manažer, který ještě nedávno působil ve firmách Andreje Babiše.
Jeho angažmá v této funkci bylo téměř jisté už několik týdnů, v pátek však poprvé oficiálně promluvil o svých cílech jako generální ředitel Českých drah. Příliš se neliší od strategií, které držel Kuruczův předchůdce, ve čtvrtek odvolaný Dalibor Zelený.
Klíčové bude letos, podle nového šéfa, zajištění peněz – zhruba tří miliard – na placení vlaků a příprava dlouho plánovaného převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty. Právě to uvolní důležité prostředky v rozpočtu, byť jde v podstatě pouze o přesun majetku mezi dvěma státními firmami.
Proč skončil jeho předchůdce Zelený, nechtěl Kurucz – dosavadní náměstek pro techniku a provoz – vůbec komentovat. "Není nutné na tuto otázku odpovídat. Dalibora Zeleného odvolala dozorčí rada," řekl k významné obměně představenstva.
Kurucz je zaměstnancem Českých drah od loňského května. Přišel tedy ještě za éry Petra Žaludy. Předtím působil například v Babišově Agrofertu, vedl také jeho podnik Synthesia. Nyní tvrdí, že nastavené manažerské vize ve vedení ČD výrazně měnit nebude.
Skončil šéf Českých drah Zelený. Nahradí ho bývalý zaměstnanec Agrofertu Daniel Kurucz - čtěte ZDE
Na trati Praha - Ostrava se chystá jednotný tarif. ČD, Leo a RegioJet míří k dohodě - čtěte ZDE
"Jsem známý tím, že své strategie dokážu uskutečnit. Se strategií svých předchůdců se ztotožňuji," prohlásil Kurucz s tím, že uznává schopnosti Petra Žaludy i Dalibora Zeleného. První den ve funkci však mluvil spíše obecně.
Naznačil, kde státním drahám unikají peníze. Chce se zaměřit na důslednější vyjednávání s kraji, které si jednotlivé spoje objednávají, ale často za ně nedokážou včas platit, protože nedostávají v dohodnutém termínu peníze od ministerstva dopravy. Za loňský rok dlužily kraje drahám 303 milionů korun.
Rezervy spatřuje Daniel Kurucz také v opravárenství. Připadá mu zbytečné, aby mateřská společnost a dopravní ČD Cargo pečovaly o své stroje odděleně. "Tady nastavíme větší synergii, technické propojení. Můžeme tak ušetřit sto milionů korun ročně," odhadl nový generální ředitel.
Kurucz také prohlásil, že bude řešit, jak v delším časovém horizontu naloží s dceřinými firmami. Prodej ČD Cargo, v níž dráhy drží stoprocentní podíl, však neplánuje. Ani její části.
"Může se ale stát, že prodáme některé firmy, v nichž držíme menší podíly," naznačil Kurucz.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist