Tvrdé podmínky a konkurenci velkých hráčů na trhu pociťujeme velmi silně, říká jednatel a zakladatel internetového obchodu Popron Peter Schier. Svou pozici chce upevnit novým projektem pro konkurenční e-shopy.
„Vytvořili jsme platformu, která poskytuje malým firmám služby v oblastech, kde nejsou a ani nemůžou být specialisty,“ říká Schier o projektu Popron Partner. Ten funguje v podstatě jako zázemí, které e-shopům zajistí například správu dat, zpracování objednávek, skladové prostory, logistiku a případně i propagaci. Nyní jsou do systému zapojeny asi dvě desítky e-shopů.
V tuzemsku jich ovšem je podle odhadů zhruba okolo 40 tisíc. A ačkoli průběžně některé e-shopy zanikají, přírůstek je stále vyšší. Přes vysoké číslo se ale hlavní objem obchodu koncentruje mezi největší hráče.
„Odhaduji, že čtyři největší e-shopy představují zhruba pětinu trhu v Česku. Podíl velkých e-shopů na trhu dále poroste,“ říká k tomu odborník na maloobchod z poradenské společnosti PWC Pavel Kulhavý. Ten také očekává, že svůj podíl na trhu zvýší také někteří tradiční prodejci z tzv. kamenných obchodů, kteří podle Kulhavého ještě zdaleka nevytáhli na internetu všechny své trumfy.
Podle Schiera zde bude i přes rychlý růst největších e-shopů a předpokládaný příchod Amazonu prostor pro specializované obchody, které dokážou zákazníkům poradit lépe než velcí konkurenti.
„Malé firmy ale nemají čas a ani kapacitu na to, aby se staraly, komu dají balík a kde ho mají skladovat. Standardy, které tu lidé požadují, jsou vyšší než třeba v Německu a zvládnout jim vyhovět je stále těžší,“ dodává Schier s tím, že v oblasti logistiky, skladování nebo zákaznického servisu bývá úroveň e-shopů často na žalostné úrovni. Jeho plánem přitom je, že by se měly zapojit až stovky malých e-shopů.
Kromě outsourcingu různých služeb je součástí projektu Popronu i síť výdejních míst, kterých je nyní v Česku 420 a jež můžou zapojené e-shopy využívat. „Zaplatí nám 45 korun, z toho určitá část jde do logistiky, technologií a něco obchodníkovi, který zboží vydává,“ vysvětluje obchodní princip Schier.
Podle Michala Bareše, specialisty na maloobchod ze společnosti KPMG, může novinka na trhu oslovit hlavně začínající firmy. „Důležitým aspektem pro e-shop bude nastavení obchodního modelu s outsourcingovou společností tak, aby měla kontrolu nad kvalitou poskytované služby a jejím finančním ohodnocením v návaznosti na výkon,“ upozorňuje ovšem Bareš.
Výdejní místa, trafikanti či obchodníci, by měli podle šéfa Popronu navíc fungovat i aktivně: tedy rozdávat katalogy a získávat i vlastní objednávky. „Získat objednávku je pro e-shopy stále těžší. Musíme jít proto přes takovéto alternativní kanály,“ dodává Schier s tím, že celý koncept je zaměřený hlavně na regiony a menší města a má částečně nahradit padlé klasické zásilkové obchody.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist