Tvrdé podmínky a konkurenci velkých hráčů na trhu pociťujeme velmi silně, říká jednatel a zakladatel internetového obchodu Popron Peter Schier. Svou pozici chce upevnit novým projektem pro konkurenční e-shopy.

„Vytvořili jsme platformu, která poskytuje malým firmám služby v oblastech, kde nejsou a ani nemůžou být specialisty,“ říká Schier o projektu Popron Partner. Ten funguje v podstatě jako zázemí, které e-shopům zajistí například správu dat, zpracování objednávek, skladové prostory, logistiku a případně i propagaci. Nyní jsou do systému zapojeny asi dvě desítky e-shopů.

V tuzemsku jich ovšem je podle odhadů zhruba okolo 40 tisíc. A ačkoli průběžně některé e-shopy zanikají, přírůstek je stále vyšší. Přes vysoké číslo se ale hlavní objem obchodu koncentruje mezi největší hráče.

„Odhaduji, že čtyři největší e-shopy představují zhruba pětinu trhu v Česku. Podíl velkých e-shopů na trhu dále poroste,“ říká k tomu odborník na maloobchod z poradenské společnosti PWC Pavel Kulhavý. Ten také očekává, že svůj podíl na trhu zvýší také někteří tradiční prodejci z tzv. kamenných obchodů, kteří podle Kulhavého ještě zdaleka nevytáhli na internetu všechny své trumfy.

Podle Schiera zde bude i přes rychlý růst největších e-shopů a předpokládaný příchod Amazonu prostor pro specializované obchody, které dokážou zákazníkům poradit lépe než velcí konkurenti.

„Malé firmy ale nemají čas a ani kapacitu na to, aby se staraly, komu dají balík a kde ho mají skladovat. Standardy, které tu lidé požadují, jsou vyšší než třeba v Německu a zvládnout jim vyhovět je stále těžší,“ dodává Schier s tím, že v oblasti logistiky, skladování nebo zákaznického servisu bývá úroveň e-shopů často na žalostné úrovni. Jeho plánem přitom je, že by se měly zapojit až stovky malých e-shopů.

Kromě outsourcingu různých služeb je součástí projektu Popronu i síť výdejních míst, kterých je nyní v Česku 420 a jež můžou zapojené e-shopy využívat. „Zaplatí nám 45 korun, z toho určitá část jde do logistiky, technologií a něco obchodníkovi, který zboží vydává,“ vysvětluje obchodní princip Schier.

Podle Michala Bareše, specialisty na maloobchod ze společnosti KPMG, může novinka na trhu oslovit hlavně začínající firmy. „Důležitým aspektem pro e-shop bude nastavení obchodního modelu s outsourcingovou společností tak, aby měla kontrolu nad kvalitou poskytované služby a jejím finančním ohodnocením v návaznosti na výkon,“ upozorňuje ovšem Bareš.

Výdejní místa, trafikanti či obchodníci, by měli podle šéfa Popronu navíc fungovat i aktivně: tedy rozdávat katalogy a získávat i vlastní objednávky. „Získat objednávku je pro e-shopy stále těžší. Musíme jít proto přes takovéto alternativní kanály,“ dodává Schier s tím, že celý koncept je zaměřený hlavně na regiony a menší města a má částečně nahradit padlé klasické zásilkové obchody.