Do konce smlouvy s firmou Kapsch zbývá ještě více než rok a půl, ale i tak je Česko při výběru nového provozovatele mýtného systému v nepříjemném skluzu. Řidiči, firmy i dodavatelé mýtných technologií však zatím vůbec netuší, co je čeká.

Zda bude kamiony a autobusy dál kontrolovat mikrovlnná technologie umístěná na dálničních branách, satelity, kamery nebo nějaký hybridní systém. Zda se poplatek rozšíří i na všechny silnice prvních tříd nebo zda zmizí z čelních skel osobních aut dálniční známky.

Nepřehlednou změť otázek souvisejících s připravovaným supertendrem zatím doprovází jen opatrné přešlapování politiků a úředníků z ministerstva dopravy.

Resort má i kvůli změnám vlád v posledním roce zpoždění a teprve na konec května jeho lidé vyhlásí jakýsi "předtendr" na firmu, která posoudí jednotlivé technologické možnosti, jejich náklady a možné příjmy a připraví zadávací dokumentaci.

Jinými slovy: Navrhne, co by měl stát v tendru požadovat a na kolik ho jaká varianta vyjde. Pro ilustraci, minulý vítěz, firma Kapsch navrhla mýto i se stavbou bran za 22 miliard korun. Odhady ceny pro nový tendr zatím neexistují.

"Navrhneme další postup až na základě podrobné studie efektivity jednotlivých způsobů výběru mýta, kterou připraví poradenská firma vybraná v otevřeném tendru. Bez objektivního posouzení nákladů a výnosů je předčasné dělat ve věci závěry," vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Mýtné, ilustrační foto.Posouzení výhodnosti technologií je podle úřadu nutné předat společnosti, která pro ni bude mít personální i odbornou kapacitu. Počítá s tím, že její práce bude stát zhruba 130 milionů korun. Vybrána má být do září, pak začnou úředníci připravovat podklady pro "velký" tendr.

Na první pohled by se mohlo stát, že při samotném výběru - který bude probíhat nejspíš až v roce 2015 - budou ve výhodě mikrovlnné technologie, které nyní Česku dodává společnost Kapsch. A to z toho důvodu, že mýtné brány, na nichž jsou umístěné snímače, už stojí.

Skutečnost je ale složitější. I proto, že od roku 2007, kdy Kapsch výběr mýta v Česku rozjel, technologie poskočily výrazně kupředu. "Firem, které dokáží dodat například satelitní či mikrovlnné systémy, je na trhu pět až šest," odhaduje dopravní expert Petr Moos, který stal oficiálním supervizorem tohoto supertendru.

Kamery v Londýně

Bývalý ministr dopravy zdůrazňuje, že současné technologie se neomezují jen na mikrovlny, snímající zařízení na palubní desce kamionů, či satelity. Tyto systémy lze kombinovat, jako je tomu například na Slovensku.

"Zajímavé je také řešení mýta v Londýně. Řidiči platí předem a kamery snímají jejich poznávací značky a tím je kontrolují. Tendr však musí být vyhlášen jako technologicky nezávislý, aby firmy mohly přijít s vlastním technologickým řešením," podotýká Petr Moos.

Právě tento model je jedním z možných řešení, které by od roku 2016 mohlo nahradit dálniční známky, které si dnes řidiči osobních aut lepí na čelní skla. Místo policistů s dalekohledy by je tak kontrolovaly kamery – třeba umístěné na mýtných branách. Supertendr by se tak dotknul i osobních aut.

Ministerstvo dopravy u této případné změny odkazuje znovu na chystanou expertizu a výsledky tendru. Zároveň však upozorňuje na výsledky studie společnosti PwC, z níž ji vyšel tento "londýnský" způsob výběru silničního poplatku u osobních aut jako nejvýhodnější.

"Náklady na video technologii pro období 2016 - 2025 vychází zhruba na 1,8 miliardy korun, tedy jako nejnižší ze všech posuzovaných variant," říká mluvčí minsiterstva Tomáš Neřold.

Placení na "jedničkách"

Další důležitou otázkou, která zajímá především nákladní dopravce a provozovatele autobusů, je možné rozšíření mýta na všechny silnice první třídy. Tento záměr schválila loni v prosinci vláda Jiřího Rusnoka. Nový kabinet se jím ale řídit nemusí.

Ilustrační fotoZatím se platí mýto jen na 138 kilometrech "jedniček". Nikdo ale nespočítal, zda by se rozšíření poplatku státu opravdu vyplatilo. Pokud by se však ministerstvo rozhodlo vyhlásit tendr i pro tyto silnice, otevíral by se zde prostor například pro satelitní systém, který nepotřebuje mýtné brány.

"Rozšíření mýta na silnice nižších tříd považujeme za ekonomický nesmysl, na který by se doplácelo z peněz vybraných na dálnicích," říká Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje nákladní dopravce.

Je známo, že současný ministr dopravy Antonín Prachař není příznivcem rozšíření mýta na všechny “jedničky“, ale jeho úřad je ve vyjádřeních zdrženlivý a odkazuje na výsledky expertizy od nezávislé agentury, která však, jak už bylo zmíněno, ještě není vybraná.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist