Kenta Koide (54)

- Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Nagoji.

- Do Toyota Motor Corporation nastoupil v roce 1983.

- V roce 1999 byl jmenován do funkce projektového manažera v tureckém výrobním závodu.


- Od roku 2002 byl členem týmu připravujícího společný podnik Toyoty a PSA Peugeot Citroën u Kolína. Prezidentem TPCA se stal na počátku roku 2013.

Firma TPCA hodlá do konce léta nabrat 700 zaměstnanců, které čeká několikatýdenní zaškolení v tréninkovém centru. "Do konce roku chceme smontovat celkem 150 tisíc nových aut Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Rozložení produkce mezi tři značky zhruba po třetinách by se nemělo nijak měnit," říká o výrobě druhé generace kolínských aut prezident automobilky Koide.

Jak se v souvislosti s náběhem nových modelů letos mění počet pracovníků?

TPCA hodlá do konce léta zaměstnat ještě 700 nových pracovníků, protože v říjnu chceme vytvořit již zmíněný třetí tým. Nabíráme hlavně agenturní zaměstnance, ale chceme umožnit jistou prostupnost. Pokud se někdo osvědčí a bude mít velký zájem v TPCA pracovat, dostane možnost přejít do kmenového stavu.

Celý evropský trh prožívá letos oživení. Projevuje se toto oživení rovněž u nejmenších modelů, jako jsou ty vaše, které si většinou kupují privátní zákazníci?

Při pohledu na evropské statistiky je patrná pozitivní tendence, což se týká i segmentu městských aut. Účastnil jsem se prezentace našich modelů na autosalonu v Ženevě, kde jsem zaznamenal velký zájem a kladné odezvy na naše nová auta. Jsem tedy přesvědčen, že prodej půjde dobře.

Některé evropské země se snaží přimět své občany, aby místo velkých aut používali malé úsporné vozy. Které jsou v tom nejaktivnější?

Evropa, zvláště ta západní, silně vnímá problematiku ochrany životního prostředí. Řada států podporuje malé vozy s ekologickými motory, zvláště bych zmínil Francii a Německo. Tato opatření vnímám samozřejmě velmi příznivě, a to jak z pohledu ochrany ovzduší, tak proto, že TPCA taková auta vyrábí.

Uvítal byste, kdyby něco na podporu malých aut udělala i česká vláda?

Určitě. Byl bych rád, kdyby i česká vláda podpořila ekologická auta.

Nepřišel ale také čas, aby se značky Toyota, Peugeot a Citroën samy konečně snažily prodat více vašich aut na českém trhu? Úspěch bratislavského modelu Škoda Citigo přece ukazuje, že i v Česku se minivozy dají uplatnit.

Máte pravdu. Pro nás je ovšem poněkud obtížné srovnávat se právě se Škodou, protože to je značka, která má tady dlouhou tradici a stala se jakousi součástí české identity. Myslím si, že porazit Škodu v tomto segmentu bude obtížné. Za cíl si klademe, abychom se ke Škodě časem přibližovali. A možná se s ní jednou srovnáme.

Jenže to by to auto museli Češi považovat za své.

Když jsme chystali náběh výroby modelů první generace, podíleli se na tom hlavně cizinci, odborníci z Japonska a Francie, kteří to auto přivedli k životu. S druhou generací je to jinak. Náběh výroby připravili tentokrát především Češi. Auto se vyrábí v Kolíně, většina jeho dílů je z Česka, a tak je tentokrát skutečně české. Proto bychom byli rádi, kdyby v něm Češi také jezdili.


obalka Ekonom 222014Celý rozhovor s prezidentem TPCA najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom.

Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist