Ještě na konci minulého týdne Německo pochybovalo, že by tamní ministr dopravy Alexander Dobrindt dokázal sestavit plán na zavedení dálničního mýta pro cizince. Velký projekt se zdál být v troskách.

To se ale v pondělí po poledni radikálně otočilo, když Dobrindt představil svůj plán, jak zároveň zpoplatnit německé dálnice pro cizince a víc finančně nezatížit domácí motoristy.

Nakonec ovšem nezůstane jen u dálnic a platit se bude za všechny silnice v Německu. Ministr dopravy tak chce zabránit tomu, že by se lidé snažili zpoplatněným dálnicím vyhýbat a doprava by se přesunula na menší silnice. 

Během jednoho volebního období tak ministerstvo dopravy plánuje, že se vybere 2,5 miliardy eur. Peníze by se měly použít na opravy silnic a další rozvoj infrastruktury. 

Nyní chce Dobrindt spolu s odborníky z ministerstva financí vypracovat detailní návrh zákona, kterým by se mýto řídilo. Návrh mají následně projednat poslanci a vstoupit v platnost by měl od prvního ledna 2016.  

Dosud se ovšem německý záměr nelíbil evropskému komisaři pro dopravu Siimu Kallasovi, podle kterého byly dřívější návrhy z Berlína diskriminační vůči cizincům. Nově by tak celý systém měl fungovat tak, že Němcům se o poplatek za mýto sníží daň, kterou platí všichni majitelé aut či motorek. A zároveň si zajistí silniční známku.

Ty budou k dostání buď s platností na deset dnů, dva měsíce, nebo rok. Dříve se hovořilo o tom, že by roční dálniční známka měla vyjít na zhruba sto eur. Desetidenní má stát 10 eur a za dvouměsíční známku by měli řidiči zaplatit 20 eur. Získat je řidiči budou moct například přes internet, nebo na čerpacích stanicích u hranic. 

Merkelová vyrazila s německými byznysmeny do Číny. Získali zakázky za miliardy eur - čtěte ZDE

Německo vzorově šetřilo na výdajích a poprvé od roku 1969 bude mít vyrovnaný rozpočet - čtěte ZDE

Cena za vinětu, která se odečte od daně z auta, pro domácí motoristy bude odstupňovaná podle stáří auta, paliva a objemu motoru. Například roční známka pro Volkswagen Polo v benzinu z roku 2013 bude stát 24 eur. Majitel dieselového Passatu z roku 2012 si proti tomu bude muset připravit na známku přes 104 eur. Ministerstvo počítá, že průměrná výše ročního mýtného bude 88 eur. 

Ačkoli spolkový ministr dopravy v pondělí ujišťoval, že s tímto návrhem Evropská komise již problémy nemá, je to podle německých médií sporné. Stejně tak komentátoři kritizují to, že celý systém bude velmi složitý a náklady na administraci budou neúměrně vysoké vzhledem k příjmům, které má mýto přinést. 

Více informací o německých plánech na zpoplatnění silnic čtěte v úterních Hospodářských novinách.