Ještě na konci minulého týdne Německo pochybovalo, že by tamní ministr dopravy Alexander Dobrindt dokázal sestavit plán na zavedení dálničního mýta pro cizince. Velký projekt se zdál být v troskách.
To se ale v pondělí po poledni radikálně otočilo, když Dobrindt představil svůj plán, jak zároveň zpoplatnit německé dálnice pro cizince a víc finančně nezatížit domácí motoristy.
Nakonec ovšem nezůstane jen u dálnic a platit se bude za všechny silnice v Německu. Ministr dopravy tak chce zabránit tomu, že by se lidé snažili zpoplatněným dálnicím vyhýbat a doprava by se přesunula na menší silnice.
Během jednoho volebního období tak ministerstvo dopravy plánuje, že se vybere 2,5 miliardy eur. Peníze by se měly použít na opravy silnic a další rozvoj infrastruktury.
Nyní chce Dobrindt spolu s odborníky z ministerstva financí vypracovat detailní návrh zákona, kterým by se mýto řídilo. Návrh mají následně projednat poslanci a vstoupit v platnost by měl od prvního ledna 2016.
Dosud se ovšem německý záměr nelíbil evropskému komisaři pro dopravu Siimu Kallasovi, podle kterého byly dřívější návrhy z Berlína diskriminační vůči cizincům. Nově by tak celý systém měl fungovat tak, že Němcům se o poplatek za mýto sníží daň, kterou platí všichni majitelé aut či motorek. A zároveň si zajistí silniční známku.
Ty budou k dostání buď s platností na deset dnů, dva měsíce, nebo rok. Dříve se hovořilo o tom, že by roční dálniční známka měla vyjít na zhruba sto eur. Desetidenní má stát 10 eur a za dvouměsíční známku by měli řidiči zaplatit 20 eur. Získat je řidiči budou moct například přes internet, nebo na čerpacích stanicích u hranic.
Merkelová vyrazila s německými byznysmeny do Číny. Získali zakázky za miliardy eur - čtěte ZDE
Německo vzorově šetřilo na výdajích a poprvé od roku 1969 bude mít vyrovnaný rozpočet - čtěte ZDE
Cena za vinětu, která se odečte od daně z auta, pro domácí motoristy bude odstupňovaná podle stáří auta, paliva a objemu motoru. Například roční známka pro Volkswagen Polo v benzinu z roku 2013 bude stát 24 eur. Majitel dieselového Passatu z roku 2012 si proti tomu bude muset připravit na známku přes 104 eur. Ministerstvo počítá, že průměrná výše ročního mýtného bude 88 eur.
Ačkoli spolkový ministr dopravy v pondělí ujišťoval, že s tímto návrhem Evropská komise již problémy nemá, je to podle německých médií sporné. Stejně tak komentátoři kritizují to, že celý systém bude velmi složitý a náklady na administraci budou neúměrně vysoké vzhledem k příjmům, které má mýto přinést.
Více informací o německých plánech na zpoplatnění silnic čtěte v úterních Hospodářských novinách.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist