Soukromý železniční dopravce Leo Express v letošním prvním pololetí snížil konsolidovanou ztrátu na 63,6 milionu korun z 86,6 milionu před rokem. Ziskový je zatím jen na nově zavedeném spoji do Starého Města u Uherského Hradiště. Firma mírně zvýšila tržby a dostala se do provozního zisku. Ve výsledkové zprávě společnost uvedla, že hlavně na konci pololetí zvýšila obsazenost spojů.
Tržby stouply meziročně na 88,7 milionu korun z 86,8 milionu. "Do výnosů za první pololetí se nadále promítá nízká hladina cen na první trase Leo Expressu Praha-Ostrava, kterou na trhu v předchozích letech nastavil dominantní hráč, společnost České dráhy," uvedla firma.
Leo Express počátkem července České dráhy kvůli údajně podnákladovým cenám zažaloval. Požaduje náhradu škody 23,7 milionu korun měsíčně, která v součtu činí zhruba půl miliardy. Firma už dříve podala tři stížnosti k Evropské komisi a podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zvažuje také arbitráž nizozemské společnosti Leo Express N.V., která je akcionářem českého Leo Expressu, proti České republice kvůli nedostatečné ochraně investic.
Na provozní úrovni byl Leo Express v pololetí v zisku 4,4 milionu korun, ve stejném období loni ve ztrátě 24,2 milionu. Hlavní akcionář a generální ředitel společnosti Leoš Novotný řekl, že k tomu firmě pomohl odklad od společnosti Credit Suisse, která bude chtít tři splátky v hodnotě 152 milionů korun místo letošního roku až v roce 2021.
České dráhy následují konkurenci. Na trase do Košic chtějí jezdit s pendolinem - čtěte ZDE
Leo Express žaluje ČD za podnákladové ceny. Požaduje ušlý zisk 418 milionů korun - čtěte ZDE
Leo Express od poloviny letošního prosince plánuje vstup na novou trasu Praha-Košice. Chce se také zaměřit na rozvoj elektronických aktivit, jako je prodej jízdenek přes internet a aplikace pro mobilní telefony. V příštích 12 měsících firma mimo jiné kvůli růstu obsazenosti spojů a počtu zastávek očekává zvýšení tržeb o 50 až 100 milionů korun.
Leo Express vstoupil na českou železnici v listopadu 2012, kdy začal konkurovat Českým drahám a soukromému dopravci RegioJet na trati mezi Prahou a Ostravou. Spoje z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště přidal na konci loňska. Loni firma přepravila více než 800 tisíc osob.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist