České dráhy se v pololetí vymanily ze ztráty a vykázaly zisk po zdanění 158 milionů korun. Loni v pololetí skupina Českých drah vykázala ztrátu 510 milionů korun.
Vyplývá to z výsledků uveřejněných na internetových stránkách dopravce. Podle předsedy představenstva Daniela Kurucze stojí za zlepšením výsledků mimo jiné zvýšení tržeb u osobní dopravy a provozní úspory.
Se ziskem 540 milionů korun skončilo hospodaření nákladní dopravy, která tak vylepšila loňská pololetní čísla více než o 300 milionů korun. Osobní doprava snížila loňskou ztrátu z 644 milionů korun na 262 milionů korun.
O 131 milionů korun na 16,4 miliardy vzrostly tržby z hlavní činnosti. Za růstem podle Kurucze stála především osobní doprava, která dokázala tržby navýšit o 432 milionů korun, zhruba na deset miliard korun. Přibližně 137 milionů z toho představovaly tržby z prodaných jízdenek.
Naopak nákladní doprava zaznamenala pokles tržeb o 345 milionů na 6,3 miliardy korun. Důvodem podle Českých drah je vysoká konkurence zejména v přepravách hnědého a černého uhlí, která následně vede ke snižování cen za přepravu. Tyto ztráty se podařilo do značné míry vykompenzovat snížením provozních nákladů.
"Jsme rádi, že se nám podařilo zastavit propad Českých drah," uvedl k výsledkům Kurucz s tím, že za půl roku jde o významný obrat v hospodaření.
Celá společnost podle něj oproti předešlému období uspořila zhruba 737 milionů korun. Na úsporách se podílely především snížené náklady na elektřinu a naftu a snížily se i osobní náklady, marketing a právní služby.
Další problém ministra Prachaře: Jak pustit konkurenční rychlíky na železnici - čtěte ZDE
České dráhy následují konkurenci. Na trase do Košic chtějí jezdit s pendolinem - čtěte ZDE
Za celý loňský rok skupina České dráhy prohloubila ztrátu na téměř dvě miliardy korun, na čemž se podílela zejména osobní doprava s celkovou ztrátou téměř 1,8 miliardy korun. Naopak nákladní doprava skončila v zisku 522 milionů Kč po téměř dvoumiliardové ztrátě rok předtím.
Celkový dluh Českých drah vzrostl meziročně o 1,2 miliardy na 34 miliard korun, uvedl náměstek pro ekonomiku Pavel Krtek. Zadlužení skupiny se má podle střednědobého plánu zvyšovat do roku 2016. Od roku 2017 by poté měly být veškeré roční investice nižší než odpisy a zadlužení dopravce se začne snižovat, dodal.
Skupina Českých drah, do níž patří například Výzkumný ústav železniční a poskytovatel datových služeb ČD Telematika, v tuzemsku zaměstnává 25 000 lidí.
Omlouváme se za dřívější chybu. Ve větě "Celkový dluh Českých drah vzrostl meziročně o 1,2 miliardy na 34 miliard korun" jsme dříve měli slovo "za letošní první pololetí". Špatnou informaci přinesly České dráhy, poté ji opravily.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist