Získat pozornost investora lze často i náhodou. Mnoho majitelů začínajících firem se potkalo se svými budoucími mecenáši například ve výtahu na networkingové akci. S výtahem se pojí i jeden tradiční start-upovský termín - elevator pitch. V překladu jde o krátké osobní setkání s investorem, během kterého ho přesvědčujete, že váš projekt má smysl.
"Během něj byste měli jasně a stručně říci, co prodáváte, kdo si to koupí a proč, kdo je vaše konkurence, jakou stanovíte cenu, jak na nápadu vyděláte a kolik peněz potřebujete do začátku a na co," říká Margareta Křížová, partnerka společnosti CEAG, známá z televizního pořadu Den D.
Podle ní by celá prezentace neměla trvat déle než pět minut. "Zkuste svůj byznys představit kamarádovi, manželce či babičce. Pochopili, co budete prodávat, nebo na vás udiveně zírají a nechápou o čem je řeč? Nejvíc si investoři zapamatují pragmatické a jasné prezentace. Pokud jste vymysleli novou sociální síť, je nejlepší říci na rovinu, jak se lišíte od Facebooku či Linked-inu, než prezentovat složité vzorce a algoritmy," popisuje Křížová.
Konkurenci přiznejte
Pro lepší pochopení vašeho nápadu také pomůže, když se porovnáte s nějakou existující firmou. "Je dobré to investorům usnadnit a říci třeba, že děláme pro hotely to, co udělal Uber pro zákazníky taxislužeb. Osvětlí se tím podstata byznysmodelu," říká Petr Ocásek, spolumajitel start-upu Angelcam, který se nedávno vrátil z pobytu v prestižním americkém akcelerátoru 500 startups.
Podezřele může znít, když prohlásíte, že vaše firma nemá na trhu konkurenci. "Znamenalo by to, že jste objevili trh, který ještě nikdo neobsluhuje, což ale automaticky znamená, že pro váš produkt nebo službu neexistuje na trhu poptávka a budete ji muset nejdříve vyvolat. Což ale stojí spoustu peněz a málokdo to umí," říká Ocásek.
Před prezentací může být také praktické připravit si stručný písemný materiál, kde budou jen základní fakta a čísla z vaší prezentace, společně s vaším jménem a kontaktem. Jestliže má prezentování nápadu proběhnout před větším počtem investorů, vyplatí se zjistit, kdo bude přítomný.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.