Všechny podmínky pro vznik nového globálního automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jsou splněné. Skupina, která bude sedmým největším výrobcem aut na světě, oficiálně vznikne 12. října a od 13. října se začne s akciemi FCA obchodovat na burze v New Yorku a v Miláně. Oznámila to společnost v úterním prohlášení.
Fiat uvedl, že žádný z věřitelů nebyl proti fúzi a částka peněz, kterou zaplatil akcionářům, kteří se rozhodli prodat své podíly, nepřekročila stanovený limit 500 milionů eur (13,7 miliardy Kč), napsala agentura Reuters.
Fiat získal nad Chryslerem plnou kontrolu již začátkem letošního roku. Většina akcionářů automobilky Fiat pak schválila spojení s Chryslerem začátkem srpna.
Investoři, kteří se spojením nesouhlasili, mohli požádat o odkoupení svých akcií, Fiat však upozornil, že pokud nároky těchto investorů přesáhnou 500 milionů eur, bude fúze zrušena. Námitky vůči fúzi ještě mohli vznést věřitelé Fiatu, nikdo z nich se však do stanoveného termínu 4. října proti spojení nevyjádřil.
Evropské automobilky jsou pro investory atraktivní. Fiat je v jejich čele - čtěte ZDE
Automobilka Fiat Chrysler míří na americkou burzu. Akcie chce nabídnout v polovině října - čtěte ZDE
Automobilka dodala, že s běžnými akciemi Fiatu se bude naposledy obchodovat tento pátek 10. října. V pondělí 13. října se pak uskuteční primární nabídka akcií nové skupiny FCA. Generální ředitel Sergio Marchionne chce použít peníze z prodeje akcií na burze k financování pětiletého expanzního plánu, jehož cílem je zvýšit roční prodej až o 60 procent na sedm milionů vozů.
Posílit chce hlavně značky Alfa Romeo, Maserati a Jeep. Část peněz by mohla využít také na snížení dluhu, který na konci června činil 9,7 miliardy eur.
Od pětiny až po 58 procent
FCA bude mít právní sídlo v Nizozemsku a daňové sídlo v Británii. Její hlavní výrobní operace budou v Detroitu a Turíně.
Chrysler musel v roce 2009 požádat o bankrotovou ochranu a musela ho zachránit vláda. Později pětinový podíl a kontrolu nad vedením podniku získala automobilka Fiat, která svůj podíl postupně navyšovala až na 58,5 procenta.
Zbylých 41,5 procenta vlastnil zaměstnanecký fond VEBA a podle dohody z roku 2009 měl Fiat opci na koupi tohoto podílu. Obě strany se však dlouhou dobu nebyly schopné dohodnout na ceně. Dohodu s odbory podepsal Fiat až počátkem letošního roku a plné převzetí dokončil 21. ledna.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist