Letiště Vodochody do dvou měsíců podá správní žalobu vůči usnesení ministerstva životního prostředí, které potvrdilo zrušení ekologického posudku k rozšíření letiště.
Znamená to pozastavení výstavby až na několik let a podle představitelů letiště škodu minimálně desítky milionů korun, což se týká pouze nákladů na vyhotovení neuznaného posudku. Ztráty způsobené zpožděním stavby jsou těžko vyčíslitelné, řekl v pondělí ředitel letiště Martin Kačur.
Žaloba vychází z toho, že postup ministerstva nebyl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Ministerstvo to ale odmítá.
Vedení letiště poslalo na ministerstvo i žádost o schůzku.
"Potřebujeme si přesně vyjasnit, v jaké fázi posuzování se nyní nacházíme, co je třeba doplnit a hlavně co dělat, aby náš postup byl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí a nikdo ho nemohl označit za nezákonný," uvedl Kačur.
Podle něj plány od příštího roku zásadně ovlivní novela zákona posuzování vlivů na životní prostředí a na ni navazující chystaná změna stavebního zákona.
"Mohlo by to pro nás znamenat, že kvůli změně legislativy budou následující fáze stavebního řízení žalovatelné, a to by mohlo dále výrazně prodloužit schvalovací proces," dodal Kačur.
Mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková v pondělí uvedla, že ministerstvo tento krok letiště předpokládalo. "Očekáváme, že soud naše rozhodnutí potvrdí," řekla.
Ministerstvo zrušilo ekologický posudek (EIA) k rozšíření letiště v červnu, investor podal proti rozhodnutí rozklad, který komise projednala 9. září, a ministru životního prostředí Richardu Brabcovi doporučila, aby zrušení ekologického posudku na rozšíření letiště Vodochody potvrdil. Na oficiální stanovisko měl 60 dní, zamítnutí rozkladu bylo podle Kačura letišti doručeno v pátek. Doručením nabylo zamítnutí právní moci.
"V brzké době ministerstvo vyzve oznamovatele, aby doplnil dokumentaci ve sporných bodech, to znamená v oblasti vod a hluku," dodala Roubíčková.
Proces EIA podle ní pokračuje dál.
Kladný posudek vydalo ministerstvo loni v říjnu. Obsahoval přes 120 podmínek, které musí investor splnit, šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 nebo omezení pro noční lety.
Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, ho ale ministerstvo letos na jaře prověřovalo. Podle něj posudek obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá firma Penta. Na novém letišti by chtěla odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů.
Letiště mělo fungovat od roku 2016. Investice by měly být až tři miliardy korun.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist