Pustit se do samostatného podnikání je odvážný krok, který s sebou nese i jistá rizika. Některá z nich může franšízový koncept podnikání do jisté míry minimalizovat. Tuto skutečnost dokládá i nízká míra neúspěchu franšízantů. 

"Je důležité si uvědomit, že 90 procent podnikatelů do pěti let skončí. Franšíza mi proto přijde jako způsob podnikání, kde podnikatelé minimalizují své investiční riziko," říká například Pavel Hassman, majitel několika kanceláří RE/MAX a také franšízové sítě Gepard Finance. 

Kdy ne/využít franšízy?

Franšízový koncept podnikání je správnou volbou pokud:

  • uvažujete o vlastním podnikání, ale bojíte se počátečního rizika a pomalého rozjezdu firmy,
  • chystáte se vstoupit do vysoce konkurenčního prostředí,
  •  nemáte s podnikáním zkušenosti a ocenili byste pomoc v začátcích.

Franšíza není pro Vás vhodnou volbou pokud:

  • jste kreativní, máte spoustu vlastních nápadů, do kterých se chcete pustit a nechcete být omezování nikým jiným. Franšízová smlouva by Vás totiž zbytečně omezovala,
  • máte neotřelý podnikatelský záměr, který chcete realizovat a na trhu nikdo takový nepůsobí.

Hlavní argument pro koupi franšízové licence je podle oslovených podnikatelů především usnadnění vlastních začátků. Kupující dostane zavedenou značku, ověřený koncept a návod jak začít. Díky tomu mají budoucí podnikatelé lepší startovní pozici a před těmi, kteří začínají na zelené louce a první roky podnikání si udržují i slušný náskok. 

Zjednodušeně řečeno: Franšízing je založený na principu opakování již ověřeného úspěchu, a proto míra neúspěchu je na rozdíl od vlastního původního podnikání velmi nízká. Ani franšízové podnikání však s sebou nenese pouze samá pozitiva a jistoty.  

 

Ne/výhody franšízy

Výhodou konceptu je:

  • jednotný marketing vedený z centrály společnosti. Díky tomu se zvyšuje povědomí o značce a tím i důvěryhodnost a známost jednotlivých franšízantů,
  • ve franšíze máte možnost vzájemně sdílet zkušenosti. Často se pořádají školení, konference, setkávání franšízantů.

Omezení - situace, ve kterých je franšíza náročnější než vlastní podnikání:

  • Kromě počátečního kapitálu na provozovnu a její vybavení budete muset zaplatit i licenci - franšízovou značku, v některých případech si ani nemůžete vybrat, kde budete mít provozovnu. Pravidla franšízové smlouvy totiž dávají právo vybrat vám místo i lokalitu a vy se musíte přizpůsobit,
  • jednání o pořízení licence může chvíli trvat,
  • selhání jiného franšízanta dokáže poškodit celou síť a tím i vaše vlastní podnikání,
  • franšízové poplatky jsou většinou nejen jednorázové (nákup licence), ale také jako procenta z obratu. Tato částka je využívána na provoz centrály, společný marketing a další aktivity, ze kterých členové mohou těžit,  
  • kontrola ze strany majitele franšízové licence a případné sankce za porušování pravidla. Ty mohou v horším případě skončit i odebráním licence a tím ukončení podnikání ze strany majitele/masterfranšízanta. 

Rozjezd franšízy stojí více

Nic není zadarmo a koupě "jistoty" v podobě franšízové licence něco stojí. Zájemce o licenci musí centrále platit nejen poplatky za její využívání, ale také podíl na zisku. Potenciální zájemce tak musí mít kapitál odpovídající konkrétnímu typu franšízy.

"Licenci kupujete na několik let dopředu, navíc potřebujete kapitál na pronájem kanceláře, její vybavení i ostatní zázemí," popisuje náklady realitní franšízy Radka Králíková, majitelka RE/MAX Ability. Na druhou stranu odváděné poplatky jsou investovány do společného marketingu, prohlubování známosti značky a dalších aktivit, které pomáhají franšízantům v podnikání. 

Franšíza může omezit podnikatelský rozlet

Nejen odpovídající kapitál, ale i jasně daná pravidla a procesy svazují franšízantům ruce. Zájemce se musí podřídit funkčnímu manuálu a jasným pravidlům, určují, co podnikatel smí a nesmí. Tato omezení sice podnikateli v začátcích usnadní rozjezd, ale současně limitují jeho vlastní invenci.  

"Pro některé podnikatele je těžké se přizpůsobit jakémukoli systému, včetně toho, který sami vytvoří. Na druhou stranu s franšízovou licencí získáváte osvědčený systém podnikání, který nestagnuje, ale neustále se přizpůsobuje a vyvíjí," říká Hassman.

Franšízové koncepty mají různě nastavené hranice. U některých značek nesmíte změnit absolutně nic. Vše funguje dle přesně vymezených pravidel v zavedeném řádu a systému. U jiných naopak dostanete mantinely, v rámci kterých můžete postupovat relativně svobodně dle vlastního uvážení. Je třeba dobře zvolit, který přístup vám více vyhovuje.

Známá značka usnadní obchod

Zásadní výhodou franšízy může být její lepší uchopitelnost. Franšíza dokáže nabídnout obrovskou konkurenční výhodu v podobě zavedené značky s vysokým obecným povědomím. Naopak při založení firmy takzvaně na zelené louce vše záleží jen na unikátnosti produktu a přístupu podnikatele.

Navíc u franšízového podnikání máte možnost do jisté míry propočítat návratnost investice a lépe tak plánovat vlastní budoucnost. Opět ovšem záleží na konkrétní licenci. "Pokud uvažujete o franšíze, vyžadujte propracovaný obchodní systém, který bude schopen generovat přiměřený zisk s přijatelnou mírou rizika," doporučuje Hassman. 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se