Elektronická evidence tržeb má za cíl omezit daňové úniky v maloobchodě a u poskytovatelů služeb. Tento krok by podle předběžných odhadů měl přinést do státní pokladny nejméně dvě až pět miliard korun ročně. Hlavní inspirací má být chorvatským systém.

"Je skutečně pro nás dobře, že tady existuje země, která si s elektronickou evidencí tržeb dobře poradila v minulých letech a prokazatelně to mělo i pozitivní efekty pro zvýšení výběru daní. A my bychom se rádi chorvatskou zkušeností v České republice v maximální možné míře inspirovali," uvedl premiér Bohuslav Sobotka po setkání se svým chorvatským protějškem Zoranem Milanovičem. Parlamentem by podle něj měl příslušný zákon projít v první polovině příštího roku.

Se záměrem ministerstva financí souhlasí celkem 62 procent firem. Zavedení registračních pokladen jednoznačně podporuje 14 procent výkonných a finančních ředitelů, 48 procent se ale domnívá, že dopad na výběr daní nebude tak výrazný. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mazars. 

Spekulace o daních je předčasná

Podporu záměru ovšem část podnikatelů podmiňuje určitou kompenzací, A to v podobě snížení daňové zátěže. Takový krok totiž podniklo po zavedení elektronické evidence tržeb i zmiňované Chorvatsko. Otázka daní je ale zatím podle ministerstva financí předčasná. "Celý projekt je v současnosti ve fázi příprav, tudíž některé jeho detaily jsou zatím předčasné, budeme o nich včas informovat," říká vedoucí tiskového oddělení ministerstva financí Radek Ležatka.

Podle jeho slov je chorvatský systém inspirující především v tom, že dokáže plnit stanovené cíle bez zbytečné zátěže podnikatelů a s minimálními náklady. Z toho důvodu nebyly zvoleny klasické registrační pokladny, ale on-line systém evidence tržeb - tedy otevřené řešení, u kterého může povinný subjekt pro komunikaci se servery daňové správy zvolit jakékoliv zařízení i software. 

"V Chorvatsku došlo po zavedení tohoto systému k zásadnímu nárůstu vykazovaných tržeb. Dle získaných dat od chorvatských kolegů například v pohostinství vykázaly osoby samostatně výdělečně činné nárůst tržeb v průměru o cca 55 procent, v maloobchodě o 28 procent a podobně," vysvětluje Ležatka. 

Proto se ministerstvo financí rozhodlo vzít si za vzor Chorvatsko, a ne naše nejbližší sousedy - Slovensko. Ležatka dodává: "Na Slovensku používají klasické registrační pokladny, nemyslíme si, že je to ideální systém. Proces jejich zavádění i následný provoz jsou zejména pro podnikatele podstatně nákladnější a mnohem méně flexibilní. Proto jsme tento model nezvolili. I na Slovensku nyní představuje daňová správa nové on-line řešení pro menší podnikatele, takzvané virtuální pokladnice." 

Od myšlenky k praxi

Myšlenka sama o sobě může být dobrá, otázkou vždy zůstává, jak proběhne její realizace. "Takzvaný chorvatský vzor, založený na jednoduchém mobilním připojení, vypadá přijatelně, ale skladba jejich maloobchodu a služeb je úplně odlišná, nemluvě o počtu přípojných míst," zamýšlí se předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček. Oceňuje ovšem, že se ministerstvo rozhodlo po diskusi s podnikatelskými svazy pro postupné zavádění celého systému. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.