Nejznámější restaurace s rychlým občerstvením ve světě ztrácí svou silnou pozici. Dvě zlaté brány společnosti McDonald's příliš netáhnou. Asií otřásl skandál se zkaženými surovinami, eurozóna se ne a ne zotavit a v mateřských Spojených státech McDonaldu šlape na paty mexický fast food Chipotle, který ještě před osmi lety z devadesáti procent McDonaldu patřil.

Podle serveru Business Insider se prvních dvou problémů dá zbavit. Eurozóna se (pravděpodobně) jednou oklepe a důsledné kontroly v asijských restauracích vybudují opět důvěru mezi zákazníky. Situace v USA je ale složitější.

Chipotle, který otevřel první restauraci v roce 1993, se záhy stal velice populární, protože svoje menu založil na "lokálních, čerstvých a udržitelných ingrediencích." Tento mexický fast food tak byl pionýrem v novém druhu rychlého občerstvení, kterému se říká "rychlé neformální" (v angličtině fast-casual). Ironií osudu je, že do Chipotlu investoval právě McDonald's.

Jídlo je sice dražší (menu vyjde na 8 až 15 dolarů; u McD je to 5-8 dolarů), ale zájem o Chipotle ukazuje, že Američané jsou ochotní si připlatit za kvalitu a že prefabrikované hamburgery od McDonald's tolik netáhnou. Chipotle denně obslouží přes tři čtvrtě milionu strávníků a svoje pobočky otevřel i mimo USA - ve Francii, Velké Británii a Německu a Kanadě. Zvláštností Chipotlu je i to, že nekopíruje model ostatních fast foodů, neprodává franšízy a neinzeruje ani v televizi.

To všechno se podepisuje i na raketově stoupajících ekonomických výsledcích firmy. Jen za za rok 2014 o třetinu stouply příjmy, o třetinu se vyšplhala cena akcií a společnost otevřela 132 nových restaurací. Podle jejího webu jich mají v současné době přes 1700. Na konkurenční mexický fastfood Taco Bell se ale ještě nedotahují, ten jich má 6500.

Nejde však jen o minulý rok. V roce 2010 se restaurace stala třetím nejrychleji se rozvíjejícím fastfoodem. Podobný "zázrak" se stal i na burze, kam firma vstoupila poté, co McDonald's prodal svůj podíl za miliardu dolarů. Ze skromných čtyřiceti dolarů za akcii při prvotním úpisu stouply akcie za osm let o více než 1400 procent na současných 659 dolarů za kus.

(Graf akcií Chipotlu. zdroj: finance.yahoo.com)

"Myslím si, že tak velká firma, jako je McDonald's, si při prodeji Chipotlu nedokázala představit, že by někdy Chipotle mohl uspět," soudí Lynne Collierová z investiční banky Sterne Agee, která se sektorem rychlého občerstvení zabývá. "Vypadá to, že Chipotle je nejlepší nová restaurační firma za deset patnáct let s nejvyšším růstem a ziskem z celého sektoru," nešetří silnými slovy Collierová.

Zároveň některé instituce poukazují na to, že Chipotle se spíš dokáže dobře prezentovat, než že by opravdu dodržoval vlastní zásady. "Jediné lokální suroviny jsou cibule, avokáda, papriky, rajčata, čili papričky a koriandr," poukazuje například server MarketWatch.

Stejný server také upozorňuje, že ač jsou mexická burrita připravována z čerstvějších ingrediencí než rozmrazované suroviny u McDonald's, jsou zároveň energeticky vydatnější - jedno burrito s přílohou prý vystačí jednotlivci na celodenní energetický příjem. Snědením tohoto jídla člověk přijme téměř 1700 kalorií, kdežto konkurenční Big Mac s velkými hranolky má téměř o polovinu méně (1040 kalorií).

Je tak docela možné, že pro Ameriku ikonický McDonald's v budoucnosti nebude již s Amerikou mít mnoho společného a že na Big Mac si americký milovník tohoto hamburgeru bude muset zaletět do Pekingu nebo do Paříže.