Český soukromý železniční dopravce RegioJet zahájil na Slovensku billboardovou kampaň, kterou upozorňuje na údajnou korupci a klientelismus.

Reaguje tím na zamítavé rozhodnutí slovenských úřadů ohledně povolení provozovat vnitrostátní autobusovou linku, kterou by konkuroval zavedeným dopravcům.

Kampaň RegioJetu popudila představitele samosprávy, primátor Nitry Jozef Dvonč v reakci uvedl, že podá trestní oznámení pro pomluvu.

RegioJet plánoval loni na podzim spustit na Slovensku nedotovanou autobusovou linku z Bratislavy přes Nitru do Banské Bystrice. Zavedeným dopravcům hodlal konkurovat i nižšími cenami. Během posuzování žádosti o získání příslušného povolení se majitel RegioJetu Radim Jančura dostal do sporu rovněž s Bratislavským krajem (BSK). Podnikatel opakovaně tvrdil, že úřad postupoval v řízení protizákonně, když licenci nevydal teprve na základě dodatečného zamítavého stanoviska Nitranského kraje. Proti nové lince se dříve postavilo město Nitra.

Jančura ve středu novinářům řekl, že na území Bratislavského a Nitranského kraje objednal 50 billboardů s nápisem ve slovenštině "Vítejte v kraji korupce a klientelismu".

V Bratislavě a okolí poutače doplňuje nápis, že odpovědným je předseda kraje (hejtman) Pavol Frešo, v Nitranském kraji billboardy zmiňují tamního hejtmana Milana Belicu a primátora Nitry Dvonče.

Do kampaně RegioJet investoval 100 000 eur (2,75 milionu korun).

Jančura přiznal, že konkrétními důkazy o zmiňované korupci a klientelismu nedisponuje.

Proti kampani se ohradil mimo jiné Jozef Dvonč, který uvedl, že podá trestní oznámení pro pomluvu. Primátor kromě jiného řekl, že další autobusy by zhustily dopravu ve městě. Nově také zmínil rekonstrukci autobusového nádraží v Nitře, což prý snižuje jeho kapacitu.

Jančura tato tvrzení odmítl, Dvonč ve stanovisku k návrhu RegioJetu na novou linku prý použil podobná tvrzení jako jeden ze stávajících autobusových dopravců.

Dopravci na Slovensku musejí získat licenci na běžnou autobusovou linku i v případě, že ji hodlají provozovat na vlastní komerční riziko. K žádosti se vyjadřují dotčené kraje.

"Občan má právo si vybrat svého dopravce. Mělo by být jedno, zda je dopravce slovenský, nebo český. Důležité je, jaké služby poskytuje a zda je to výhodné pro občany a stát. Zkvalitněním dopravy a snížením cen se počet cestujících zvýší," řekl Jančura.

Vůči zamítavému rozhodnutí Bratislavského kraje k udělení licence na autobusovou linku se RegioJet odvolal. Firma rovněž podala novou žádost o udělení povolení, tentokrát v Banskobystrickém kraji. O odvolání dopravce ani o jeho nové žádosti nebylo dosud rozhodnuto.

I v případě, že by RegioJet licenci nakonec nezískal, hodlá podle Jančury zmiňovanou linku spustit. Bez licence by firma ale mohla přepravovat jen uzavřenou skupinu cestujících; tento druh dopravy využívají například podniky při přepravě svých zaměstnanců.

RegioJet na Slovensku zajišťuje státem dotovanou vlakovou dopravu na regionální trati z Bratislavy do Komárna. Loni v prosinci zahájil vlakovou přepravu mezi Bratislavou a Košicemi.

Dopravce patří do skupiny Student Agency, která kromě jiného provozuje mezinárodní autobusové linky mezi Českou republikou a Slovenskem. Spory v minulosti provázelo i zavádění autobusových linek Student Agency v Česku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist