Řada lidí i firem má Ostravu a celý Moravskoslezský kraj nesprávně spojené s těžkým průmyslem, vysokou nezaměstnaností, sociální bezmocí a nepříliš dobrými vyhlídkami. Obraz regionu se ovšem v posledních letech výrazně mění a postupně je odhalován jeho velký potenciál.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Díky vysoké koncentraci technologických firem se stává pravým místem pro byznys. V regionu existuje celá řada programů pro podporu podnikání, cestovního ruchu i řešení sociálních problémů. Za mnohými z nich stojí Agentura pro regionální rozvoj (Agentura). Vlastníkem této akciové společnosti je Moravskoslezský kraj. Aktivity Agentury se zejména soustředí na rozvoj podnikání, inovací a strategií.
Kraj chce zejména usnadnit výběr vhodných lokalit k podnikání především zahraničním investorům. V této souvislosti Agentura spustila web www.invest-msr.com, kde jsou k nalezení kompletní informace o nabídce a stavu připravenosti průmyslových zón, brownfieldů a rozvojových ploch určených pro podnikání.
Ve věci pořádá Agentura pod patronací Moravskoslezského kraje začátkem června Investiční konferenci GET MORE, která je určena všem, kdo se zajímají o investiční prostředí v regionu, a to nejen potenciálním investorům, ale i těm stávajícím. Z průzkumů a statistik Agentury totiž vyplývá, že pouze pětina nově realizovaných investic v kraji přichází od subjektů dosud v kraji nezasídlených. Akce přinese nejen zkušenosti stávajících investorů, ale i informace o investičních pobídkách a možnostech regenerace brownfields. Součástí je i veletrh majitelů průmyslových ploch a brownfieldů.
Pomoc začínajícím podnikatelům
Loni Agentura ve snaze nalákat zahraniční investory do regionu pořádala i první ročník setkání startupistů nejen z Moravskoslezského kraje a investorů. Setkání bylo koncipováno jako soutěž mezi dvanácti začínajícími projekty, které dostaly příležitost se prezentovat před potenciálními investory. Odměnou pro vítěze byl šek na 100 tisíc korun. Ten získal Petr Uličný s kompenzačními pomůckami pro handicapované.
V porotě zasedla šestice investorů. Ze zahraničních zástupců to byl Alfredo Coppola, prezident a výkonný ředitel US Market Access Center, což je nejstarší high-tech podnikatelský inkubátor v Silicon Valley a Christa Bleyleben, senior partner MassGlobal Partners LLC, poradní skupiny zaměřené na usnadňování a prosazování mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a techniky. Z českých zástupců čestné místo v porotě přijali Marta Nováková, zakladatelka a předsedkyně představenstva U & SLUNO, Robert Tůma, spoluzakladatel Impact HuB Praha, Daniel Lefenda z Moravia Seed a Čestmír Gříbek, předseda představenstva společnosti Gansa.
Investoři po krátké prezentaci přihlášených projektů poskytli startupistům zpětnou vazbu. Z ní se účastníci dozvěděli, na čem by měli ještě zapracovat, případně co vylepšit ve svých business plánech. Přestože žádný z projektů nepřesvědčil investory natolik, aby se v něm ihned kapitálově angažovali, jednání mezi nimi dále probíhají. Některá se vyvíjejí slibně a je možné očekávat následný vstup investora. Ostatní začínající podnikatelé si v soutěži osvojili základy networkingu a získali obchodní kontakty, které mohou sehrát důležitou roli v jejich následném rozvoji. I proto je možné hodnotit akci jako úspěšnou. Agentura tak na podzim letošního roku chystá druhý ročník.
Vyjma StartUp Harvestu pořádá krajská Agentura i cyklus workshopů k zahájení podnikání. V rámci projektu Aktivně pro rovné šance připravila osm tematických seminářů určených pro dlouhodobě nezaměstnané, rodiče vracející se na trh práce po rodičovské dovolené nebo lidi starší 50 let věku.
Ženy v byznyse
České podnikatelské prostředí se v posledních letech mění. Vstupuje do něj stále více žen. "Aktuálně je v tuzemsku 14 procent všech firem vlastněno a řízeno výhradně ženou. V necelé pětině případů je vedení společnosti smíšené," říká Petr Šíma, zakládající partner poradenské firmy NSG Morison. Právě přítomnost žen postupně mění tuzemské podnikatelské podhoubí a jejich zastoupení rok od roku sílí.
Agentura pod patronací Moravskoslezského kraje tak v letošním roce vůbec poprvé zaměří svoji pozornost na ženy-podnikatelky z Moravskoslezského kraje. Cílem prvního ročníku soutěže Lady Business je poukázat na to, že v regionu podniká řada úspěšných žen, jejichž příběhy chce Agentura přiblížit veřejnosti.
Pomoc inovujícím firmám
Dnešní rozvoj firem staví na inovacích. Firma hluchá k inovacím si totiž pod sebou sama podřezává větev. Nutnost inovovat se netýkají pouze velkých korporací, ale i malých a středních firem. Právě u firem menších rozměrů je mnohdy nesnadné si vyčlenit rozpočet, který by podpořil podnikové inovační procesy. Toho si je vědom i Moravskoslezský kraj a v součinnosti s Agenturou pro regionální rozvoj již dva roky po sobě oceňuje inovativní firmy kraje.
Loňského ročníku soutěže Inovační firma se účastnilo 27 firem, z toho 20 bylo právě z kategorie malých a středních podniků. Vítěze v této kategorii zvolila odborná porota. Stala se jím obchodně-výrobní společnost JAP TRADING, jejíž aktivity směřují především do oblasti grafitových elektrod a dalších uhlíkových a grafitových výrobků.
Letošní třetí ročník soutěže bude vyhlášen koncem měsíce dubna. Agentura jde inovačním firmám příkladem a v každém z ročníků soutěže přichází s nějakou novinkou. V loňském roce přišla s veřejným hlasováním, kdy si veřejnost zvolila "svoji" inovační firmu. Stala se jí společnost Varroc Lighting Systems, výrobce vnějšího osvětlení pro automobilový průmysl. Letošní novinkou je možnost nominace firem veřejností.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist