Řada lidí i firem má Ostravu a celý Moravskoslezský kraj nesprávně spojené s těžkým průmyslem, vysokou nezaměstnaností, sociální bezmocí a nepříliš dobrými vyhlídkami. Obraz regionu se ovšem v posledních letech výrazně mění a postupně je odhalován jeho velký potenciál.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Díky vysoké koncentraci technologických firem se stává pravým místem pro byznys. V regionu existuje celá řada programů pro podporu podnikání, cestovního ruchu i řešení sociálních problémů. Za mnohými z nich stojí Agentura pro regionální rozvoj (Agentura). Vlastníkem této akciové společnosti je Moravskoslezský kraj. Aktivity Agentury se zejména soustředí na rozvoj podnikání, inovací a strategií.

Kraj chce zejména usnadnit výběr vhodných lokalit k podnikání především zahraničním investorům. V této souvislosti Agentura spustila web www.invest-msr.com, kde jsou k nalezení kompletní informace o nabídce a stavu připravenosti průmyslových zón, brownfieldů a rozvojových ploch určených pro podnikání.

Ve věci pořádá Agentura pod patronací Moravskoslezského kraje začátkem června Investiční konferenci GET MORE, která je určena všem, kdo se zajímají o investiční prostředí v regionu, a to nejen potenciálním investorům, ale i těm stávajícím. Z průzkumů a statistik Agentury totiž vyplývá, že pouze pětina nově realizovaných investic v kraji přichází od subjektů dosud v kraji nezasídlených. Akce přinese nejen zkušenosti stávajících investorů, ale i informace o investičních pobídkách a možnostech regenerace brownfields. Součástí je i veletrh majitelů průmyslových ploch a brownfieldů. 

Pomoc začínajícím podnikatelům

Loni Agentura ve snaze nalákat zahraniční investory do regionu pořádala i první ročník setkání startupistů nejen z Moravskoslezského kraje a investorů. Setkání bylo koncipováno jako soutěž mezi dvanácti začínajícími projekty, které dostaly příležitost se prezentovat před potenciálními investory. Odměnou pro vítěze byl šek na 100 tisíc korun. Ten získal Petr Uličný s kompenzačními pomůckami pro handicapované.

V porotě zasedla šestice investorů. Ze zahraničních zástupců to byl Alfredo Coppola, prezident a výkonný ředitel US Market Access Center, což je nejstarší high-tech podnikatelský inkubátor v Silicon Valley a Christa Bleyleben, senior partner MassGlobal Partners LLC,  poradní skupiny zaměřené na usnadňování a prosazování mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a techniky. Z českých zástupců čestné místo v porotě přijali Marta Nováková, zakladatelka a předsedkyně představenstva U & SLUNO, Robert Tůma, spoluzakladatel Impact HuB Praha, Daniel Lefenda z Moravia Seed a Čestmír Gříbek, předseda představenstva společnosti Gansa.

Investoři po krátké prezentaci přihlášených projektů poskytli startupistům zpětnou vazbu. Z ní se účastníci dozvěděli, na čem by měli ještě zapracovat, případně co vylepšit ve svých business plánech. Přestože žádný z projektů nepřesvědčil investory natolik, aby se v něm ihned kapitálově angažovali, jednání mezi nimi dále probíhají. Některá se vyvíjejí slibně a je možné očekávat následný vstup investora. Ostatní začínající podnikatelé si v soutěži osvojili základy networkingu a získali obchodní kontakty, které mohou sehrát důležitou roli v jejich následném rozvoji. I proto je možné hodnotit akci jako úspěšnou. Agentura tak na podzim letošního roku chystá druhý ročník.

Vyjma StartUp Harvestu pořádá krajská Agentura i cyklus workshopů k zahájení podnikání. V rámci projektu Aktivně pro rovné šance připravila osm tematických seminářů určených pro dlouhodobě nezaměstnané, rodiče vracející se na trh práce po rodičovské dovolené nebo lidi starší 50 let věku.

Ženy v byznyse

České podnikatelské prostředí se v posledních letech mění. Vstupuje do něj stále více žen. "Aktuálně je v tuzemsku 14 procent všech firem vlastněno a řízeno výhradně ženou. V necelé pětině případů je vedení společnosti smíšené," říká Petr Šíma, zakládající partner poradenské firmy NSG Morison. Právě přítomnost žen postupně mění tuzemské podnikatelské podhoubí a jejich zastoupení rok od roku sílí.

Agentura pod patronací Moravskoslezského kraje tak v letošním roce vůbec poprvé zaměří svoji pozornost na ženy-podnikatelky z Moravskoslezského kraje. Cílem prvního ročníku soutěže Lady Business je poukázat na to, že v regionu podniká řada úspěšných žen, jejichž příběhy chce Agentura přiblížit veřejnosti.

Pomoc inovujícím firmám

Dnešní rozvoj firem staví na inovacích. Firma hluchá k inovacím si totiž pod sebou sama podřezává větev. Nutnost inovovat se netýkají pouze velkých korporací, ale i malých a středních firem. Právě u firem menších rozměrů je mnohdy nesnadné si vyčlenit rozpočet, který by podpořil podnikové inovační procesy. Toho si je vědom i Moravskoslezský kraj a v součinnosti s Agenturou pro regionální rozvoj již dva roky po sobě oceňuje inovativní firmy kraje.

Loňského ročníku soutěže Inovační firma se účastnilo 27 firem, z toho 20 bylo právě z kategorie malých a středních podniků. Vítěze v této kategorii zvolila odborná porota. Stala se jím obchodně-výrobní společnost JAP TRADING, jejíž aktivity směřují především do oblasti grafitových elektrod a dalších uhlíkových a grafitových výrobků.

Letošní třetí ročník soutěže bude vyhlášen koncem měsíce dubna. Agentura jde inovačním firmám příkladem a v každém z ročníků soutěže přichází s nějakou novinkou. V loňském roce přišla s veřejným hlasováním, kdy si veřejnost zvolila "svoji" inovační firmu. Stala se jí společnost Varroc Lighting Systems, výrobce vnějšího osvětlení pro automobilový průmysl. Letošní novinkou je možnost nominace firem veřejností.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se