Skupina Škoda Transportation utržila v loňském roce zhruba 15,5 miliardy korun, meziročně o šest procent více. Dvě třetiny produkce vyvezla do zahraničí. Největší tuzemské strojírny očekávají čistý zisk na úrovni roku 2013, tedy asi 1,7 miliardy korun.
Letos plánují vyšší profit, o dvě procenta vyšší prodej zboží a služeb a export kolem 70 procent, uvedl generální ředitel Tomáš Ignačák. Čísla mezinárodních účetních standardů IFRS ještě nejsou definitivní.
Škodovka, která je dlouhodobě úspěšná na tradičních trzích střední a východní Evropy, letos opět posílí v exportu do západní Evropy, kde se zúčastní řady velkých tendrů. "V posledním období padlo jasné rozhodnutí jít směrem na západ," uvedl ředitel.
Podnik loni vyrobil přes 100 tramvají, což byl historický rekord. Tři čtvrtiny šly do zahraničí, hlavně do turecké Konyi, maďarského Miškovce, Bratislavy a Prahy, která odebrala dalších 32 vozů.
Letos skupina plánuje výrobu 97 tramvají. Ty bude dodávat například do Bratislavy, Konyi a Prahy. Trolejbusů loni Škodovka prodala více než 300 kusů, letos plánuje 220 vozů, například do Bratislavy, Maďarska a Itálie. Tramvaje a trolejbusy zajišťují už téměř polovinu tržeb skupiny. Zbytek tvoří vlaky, elektrické pohony a motory a metro.
Skupina loni dala do výzkumu a vývoje téměř jednu miliardu korun, stejně jako v minulých třech letech. "Tuto sumu chceme stoprocentně investovat i v dalších letech, pokud máme udržet konkurenceschopnost a hlavně podpořit další růst firmy," uvedl Ignačák.
Loni a letos půjdou peníze hlavně na vývojové práce na lokomotivě a dvoupodlažní jednotce pro Německo, na vlaky pro dálkovou meziregionální dopravu pro ČD, do tramvají a do elektrobusů na bateriový pohon ve Škodě Electric.
Letos budou hlavní zakázkou vlaky pro německé dráhy Deutsche Bahn, tedy NIM Express. Jde o šest šestivozových patrových elektrických souprav s rychlostí až 200 km/h. V Plzni už se od druhé poloviny loňského roku vyrábějí lokomotivy a ve Škodě Vagonka soupravy s řídicím vozem, které musí Škodovka dodat do konce roku 2016.
Letos firmy postaví prototypy a ve druhé polovině roku zahájí zkoušky. Těžištěm výroby bude druhá polovina roku a především příští rok. Kontrakt pro DB za 2,6 miliardy korun je podle ředitele průlomový a jde o letošní zakázku číslo jedna. Dalšími stěžejními zakázkami budou například regiopantery pro dálkovou dopravu pro České dráhy a tramvaje pro Bratislavu a Prahu.
Skupina loni zvýšila meziročně počet zaměstnanců o 200 na aktuálních 4800. Nejvíce, zhruba o 100, jich přibylo v plzeňské Škodě Transportation, kde v současné době pracuje 1900 lidí. Počet zaměstnanců by měl letos zůstat stejný, ale nábory poběží. "Klíčové pozice do výzkumu, vývoje, konstrukce a technology potřebujeme stále," uvedl Ignačák. Z dělníků je v Plzni i na severní Moravě největší poptávka po svářečích, elektrikářích a obráběčích.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist