Zprávy ze světa peněz a byznysu, které dnes stojí za pozornost:

Praha. Proběhne prezentace bezpilotních prostředků, které vyrobil Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany. Na závěr požehná kardinál Dominik Duka prototypu bezpilotního letounu BRUS.

Bystřice nad Pernštejnem. Uskuteční se setkání představitelů ministerstva průmyslu a obchodu, státního podniku Diamo, zástupců Kraje Vysočina a dotčených měst a obcí k těžbě uranu v ČR.

Berlín. Bude zveřejněna zpráva institutu ZEW o důvěře investorů a analytiků v německou ekonomiku za měsíc únor.

Brusel. Probíhá jednání ministrů financí zemí Evropské unie.

Brusel. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) zveřejní údaje o prodeji automobilů v Evropské unii za leden.

Detroit. Největší americký výrobce pneumatik Goodyear Tire & Rubber zveřejní hospodářské výsledky za čtvrté čtvrtletí.


Ropy a plynu se loni našlo nejméně za minimálně 20 let

Nově objevené zásoby ropy a zemního plynu byly loni nejnižší za posledních minimálně 20 let. Podle výzkumné společnosti IHS navíc předběžné údaje naznačují, že objem nalezených zásob ropy a plynu, bez zahrnutí ropy z břidlic a dalších pevninských nalezišť v Severní Americe, loni činil 16 miliard barelů ropného ekvivalentu. Byl tak nejnižší nejméně od roku 1995.

Nové rezervy loni zároveň klesly už čtvrtým rokem za sebou, což je nejdelší pokles od roku 1950. Loni přitom nebylo objeveno žádné mimořádně rozsáhlé pole s rezervami většími než 500 milionů barelů. U nových polí většinou trvá roky, než se z nich začne těžit. To znamená, že nejnovější údaje nebudou mít zatím okamžitý dopad na trh s ropou. Ovlivní však dodávky po roce 2020.

Mládek bude v Kyjevě jednat o energetice i šancích českých firem

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD)O bezpečnosti jaderných elektráren, o přepravě dodávek ropy a plynu a o možnostech hospodářské spolupráce mezi Českem a Ukrajinou bude v Kyjevě jednat ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek se svými ukrajinskými partnery. Setkat se má dnes s ministrem energetiky a uhelného průmyslu Volodymyrem Demčyšynem, ministrem pro ekonomický rozvoj a obchod Ajvarasem Abromavičiusem, s ministrem infrastruktury Andrijem Pyvovarským, jakož i s prezidentem Ukrajinského svazu průmyslníků a podnikatelů Anatolijem Kinachem.

Ministr hodlá se svými partnery projednat způsob, jak zastavit propad českého vývozu na Ukrajinu a jak zapojit české firmy do procesu rekonstrukce ukrajinské ekonomiky. Hodlá také usilovat o součinnost při řešení problémů dříve realizovaných podnikatelských projektů na Ukrajině. Ministra na cestě do Kyjeva provázejí zástupci České exportní banky, Exportní garanční a pojišťovací společnosti a Komory pro hospodářské styky se Společenstvím nezávislých států.

Podle údajů ministerstva se za jedenáct měsíců loňského roku český vývoz na Ukrajinu oproti stejnému období předchozímu roku zmenšil z 29,3 miliardy korun na necelých 18,9 miliardy a saldo vzájemného obchodu se z předloňského přebytku 7,2 miliardy korun propadlo do záporné hodnoty 3,35 miliardy.

WNC Factoring chce v arbitráži po ČR desítky milionů dolarů

Britská společnost WNC Factoring požaduje po České republice v arbitráži desítky milionů dolarů (nejméně půl miliardy korun). Stát žaluje kvůli tomu, že jí údajně prodal podnik zahraničního obchodu Škodaexport v horším stavu, než britská firma předpokládala. Arbitráž vyvolala koncem loňského září. Napsaly to v úterý Lidové noviny, kterým informace poskytl mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

Společnost WNC Factoring koupila od státu stoprocentní podíl ve Škodaexportu v roce 2008. Firma následně skončila v konkurzu. Škodaexport byl v minulosti výhradním vývozcem českého strojírenství a velkých investičních celků. Po roce 1990 firmu získal soukromý investor. Později se ovšem dostala do problémů a dostala se zpět státu, který ji následně prodal WNC.

Jednání ministrů financí eurozóny o Řecku skončilo bez dohody

Janis Varufakis, řecký ministr financíJednání ministrů financí eurozóny dnes bez úspěchu skončilo poté, co zadlužené Řecko jako absurdní odmítlo návrh závěrů počítající s žádostí Atén o prodloužení záchranného programu. Podle šéfa Euroskupiny Jeroena Dijsselbloema je ale nyní na Řecku, zda tento postup nakonec přijme. Čas na jednání s ostatními 18 zeměmi, používajícími jako platidlo euro, mají podle něj Atény do konce týdne. Řecký ministr Janis Varufakis řekl, že program je součástí řeckého problému, ale že je připraven hledat dál "čestnou dohodu", protože ultimáta nic neřeší.

Pokud nebude nalezena dohoda, stávající program skončí na konci února a reálně se tak přiblíží hrozba řeckého bankrotu. Řecko totiž musí jen o několik týdnů později splatit část svého vysokého dluhu. Protože prodloužení musejí schválit parlamenty některých členských zemí, je na jednání málo času i v případě, že se Atény nakonec rozhodnou o prodloužení požádat. Eurokomisař Moscovici dnes poznamenal, že podstatné je "být logický, ne ideologický". Je prý možné uvést do souladu vůli řeckých občanů, kterou vyjádřili v lednových volbách zvolením levicové vlády premiéra Alexise Tsiprase, s tím, aby řecký stát respektoval své závazky, které už dříve přijal. Tsipras jednoznačně odmítá úsporná opatření s programem spojená.

Škoda Auto v Praze ukáže novou generaci svého vozu Superb

Automobilka Škoda Auto v pražském Foru Karlín ve světové premiéře ukáže novou generaci svého vozu Superb. Následně ho začátkem března vystaví na autosalonu v Ženevě. Přestože Superb patří do střední třídy, má Škoda ambice se třetí generací tohoto vozu konkurovat vozům o třídu výš.

Škoda už v minulém týdnu zveřejnila fotografie interiéru, světlometu a horní pohled na siluetu vozu. Nový Superb vyjede ve dvou karosářských provedeních. Na konci prvního pololetí se objeví liftback, na podzim pak kombi. Vyrábět se bude ve východočeských Kvasinách a také v Číně. Slavnostní odhalení vozu dnes doprovodí Česká filharmonie v čele s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem světovou premiérou symfonie nazvané Superb. Skladba byla zkomponovaná pro tuto příležitost.

Superb představuje od roku 2001 vrchol modelové palety značky. Do konce letošního ledna dodala automobilka svým zákazníkům více než 700 000 vozů první a druhé generace Superbu, který se tak zařadil mezi nejoblíbenější vozy střední třídy.