Stavební společnost Serenissima Costruzioni v prosinci rozvířila stojaté vody mezi veterány státních stavebních zakázek v Česku.
Nabídky italské firmy na rekonstrukci tří úseků dálnice D1 za více než 1,5 miliardy korun domácí konkurenci pořádně vyděsily a někteří představitelé se nechali slyšet, že jejich o celých 30 procent nižší ceny jsou nereálné.
Kromě slovních útoků ze strany konkurence musejí Italové nyní řešit i vyřazení ze dvou z celkem tří výběrových řízení na D1 – údajně kvůli nedodané části dokumentace. Firma již podala námitku proti vyřazení z modernizace D1 mezi Hvězdonicemi a Ostředkem.
Podle zadavatele – Ředitelství silnic a dálnic – kvůli této námitce není možné podepsat smlouvu s vítězem tendru, kterým je sdružení společností Swietelski a Hochtief vedené Metrostavem.
To před 10 dny vyhlásilo ŘSD jako vítěze soutěže s cenou zhruba 550 milionů korun, poté co vyřadilo lacinější nabídku Italů. Podobně ŘSD firmu vyloučilo i u druhého tendru na modernizaci D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.
HN: Na českém trhu působíte aktivně jeden rok. Jak to hodnotíte?
Začátky na novém trhu jsou pochopitelně vždycky pomalejší. Kvůli tomu, že jsme byli na trhu noví, byly naše první dva pokusy z počátku loňského roku velice konzervativní. Ale jakmile poznáme více dodavatelů, pochopíme místní ceny a trh, tak určitě dokážeme naše nabídky více přizpůsobit a být díky tomu cenově zajímaví.
HN: Vaše cenové nabídky na D1, které byly o třetinu nižší než u konkurence, bezpochyby zaujaly.
Samozřejmě záleží na tom, o jaký typ stavby či oprav se jedná. Pokud se bavíme konkrétně o D1, tak v těchto případech můžeme nabídnout naše zkušenosti ze staveb a oprav dálnic. Díky nim můžeme dávat lepší nabídky než jiné, místní společnosti.
Po pravdě řečeno jsme si nemysleli, že naše nabídky na D1 byly něčím zvláštní, a divili jsme se některým reakcím, které vyvolaly. Ty ceny jsou totiž podle nás na naprosto normální úrovni, a to i na základě toho, co jsme za rok strávený v České republice měli možnost o místním trhu zjistit.
HN: Vyloučení ze dvou výběrových řízení ze tří kvůli údajnému nedodání části dokumentace vás podle reakcí vašich právníků překvapilo.
To ano. A také nás překvapilo jednání zadavatele, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a určitý formalismus, se kterým při posuzování nabídek postupovali. Zvlášť když zadávací dokumentace podle našeho názoru nebyla právě jednoduchá na pochopení.
Také čekáme na vyhlášení vítěze u třetího tendru v úseku Měřín – Velké Meziříčí. Doufám, že alespoň toto dopadne dobře, abychom dostali šanci trhu ukázat, že tyto zakázky umíme dělat.
Italská firma Serenissima Costruzioni vznikla jako součást holdingu A4 v roce 2002.
Nejprve působila téměř výhradně na italském trhu.
Soustředila se na údržbu a výstavbu dálničních tahů.
Ve srovnání s tamními stavebními giganty, jako je Astaldi s tržbami 2,4 miliardy eur, se jedná o středně velkou společnost.
Před dvěma lety ji horšící se ekonomické výsledky přiměly k zahraniční expanzi do zemí, jako jsou Albánie, Česko, Polsko či Rumunsko.
V Albánii tak například získala kontrakt na stavbu Národního stadionu za 55 milionů eur. V Rumunsku vyhrála tři zakázky dohromady za 25 milionů eur.
HN: Na základě vašich zkušeností i třeba toho, jak se o vás vyjadřují někteří konkurenti, považujete český trh za nepřátelský vůči vám?
Trhy jsou všechny stejné a je to naprosto normální chování. Když přijde někdo nový, staronoví hráči se brání, protože se bojí, že jim nováček chce urvat kus koláče. A čím menší trh je, tak tím tvrdší je boj. Myslím, že po nějaké době se to ustálí.
HN: Říkáte, že je to na všech trzích stejné. Takže český nováček v Itálii by si užil to samé jako vy tady?
Samozřejmě když někdo cizí přijde do Itálie, místní firmy také dělají problémy. Ale nakonec to, jestli prorazí, stejně záleží na ceně, kterou nabídne, a také na kvalitě práce.
HN: Kdy budete v Česku viditelnější? Zatím se o vás moc neví, komunikaci pro vás dělají vaši právní zástupci.
V Praze jsme si už pronajali kanceláře. Od 1. března nastoupí první zaměstnanci. Najali jsme si headhuntery, kteří nám hledají lidi ze specifických oborů, jež potřebujeme. Chceme tu mít tým, který bude tady v Praze připravovat projekty, ale také následně realizovat samotné stavby. Bude úzce spolupracovat s lidmi z Itálie. Bude to takový mix, který umožní přenos poznatků od specialistů z Itálie.
HN: Kolik byste tu chtěli mít zaměstnanců?
Velmi záleží na tom, jak dopadnou výběrová řízení na D1. Pokud nezískáme žádný kontrakt, tak prozatím tady pro nás bude pracovat pět lidí a budeme se samozřejmě ucházet o další zakázky, jak na dálnicích, tak později i na železnici.
Když zakázku získáme, tak se tým zvětší a bude existovat více týmů. Pražský tým bude koordinační a další budou přímo na stavbách.
HN: Zmínil jste také plán jít na železnici. Už máte nějakou konkrétní zakázku vyhlédnutou?
Zatím nemáme nic vybraného. Chceme se seznámit s trhem. Holding A4, který nás vlastní, v Itálii tento typ zakázek běžně dělá. Nyní se tu ale soustřeďujeme na dálnice, to nás docela zaměstnává. Až se to usadí, tak pak uvidíme, co dál.
HN: Před dvěma měsíci jste mi říkal, že při posuzování nabídek na D1 vás překvapila unifikovanost nabídkových cen u většiny konkurence. Myslíte, že české stavebnictví má problém s kartelem?
Já jsem se jenom podíval a po pravdě se mi ještě nestalo, že by ve třech po sobě jdoucích tendrech si byly ceny tak podobné. To mě osobně praštilo do očí. Ale jen konstatuji, čeho jsem si všiml, nikoho neobviňuji.
Už tři roky firmě setrvale klesají tržby.
Zatímco v roce 2011 utržila 160 milionů eur, loni to bylo o 56 milionů méně.
S tím souvisí snižování počtu zaměstnanců, který klesl z 220 v roce 2011 na 150 v loňském roce.
Loňský rok by měl ale představovat dno.
Letos šéf podniku Nardi odhaduje tržby na 120 milionů eur, příští rok na 140 a v roce 2017 by měly podle propočtů společnosti dosáhnout 155 milionů eur.
Podle Nardiho si podnik zakládá na tom, že zakázky rozděluje místním firmám v oblasti kolem stavby, nikoliv velkým hráčům.
HN: Poslední tři roky vám klesají tržby i zisk. Jak to hodláte řešit?
Očekáváme, že už v letošním roce se to otočí a výnosy se zvednou. Teprve letos se nám začnou konečně zhodnocovat peníze, které jsme do zahraniční expanze vložili v minulých letech.
Dalším trhem, u něhož doufáme, že nám pomůže, bude Gruzie. Za rok tam budou velké infrastrukturní tendry asi za 250 milionů dolarů. Už tam jednáme s jednou místní firmou.
HN: Zahraniční trhy vás tedy zachraňují?
Přišel jsem jako krizový manažer do společnosti v květnu 2013 na přání dvou největších akcionářů holdingu, kteří chtěli řešit problém s klesajícími výnosy. Trochu pozdě jsme zareagovali na krizi stavebnictví v Itálii.
Doposud se tamní zakázky podílely na tržbách zhruba 85 procenty. Máme v plánu, aby se do několika let tento podíl snížil na 60 procent, zbytek připadne na zahraničí.
HN: Jaký konkrétní ekonomický přínos si tedy slibujete od Česka?
Máme tříletý plán. Pokud vše půjde podle něj, tak se zakázky z České republiky budou podílet na tržbách ze zahraničí přibližně 15 procenty. Co bude dál, to nevíme, nedokážeme předvídat investiční záměry budoucí politické reprezentace. Pokud se tu bude hodně stavět, tak sem pochopitelně napřeme větší úsilí.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.