Rádi byste podnikali, ale nenapadá vás v čem? Chybí vám ta správná inspirace? Řešení je jednoduché – ukradněte fungující nápad někomu jinému. Takovým způsobem zhruba uvažovali plagiátoři, kteří se rozhodli přiživit se na franšízových konceptech Mr. Kebab, Jumping a Hudební škola Yamaha. Příběhy o tom, jak se s tím franšízoři vypořádali, přinášíme v rámci našeho třídílného seriálu. V první části jsme se věnovali obecně právní úpravě franšíz, v druhé pak možnostem její ochrany před kopírováním. 

Nepodceňujte ochrannou známku

"Bohužel jsme se s plagiátorstvím setkali nejednou. A to dokonce nejen na Slovensku, ale i v zahraničí. Zatím to nikdy nebylo z řad našich franšízantů, vždy z vnějšku," popisuje své zkušenosti Lubomír Ľelovits, majitel slovenského franšízového konceptu Mr. Kebab. 

První nepříjemným zážitkem pro něj bylo, když si na Slovensku jistý obchodník otevřel několik stánků s kebabem. Na tom by nebylo nic špatného – pokud by ovšem neokopíroval název i logo právě firmy Mr. Kebab. Zástupci společnosti si s ním tedy zašli promluvit. Ukázalo se, že viděl na internetu web podniku a zalíbila se mu jeho myšlenka. "Prostě to okopíroval, nezamýšlel se nad tím, zda nemá firma třeba ochrannou známku. Což máme – pro celou Evropskou unii. Když jsme pánovi situaci vysvětlili, tak to naštěstí pochopil a stáhl se," vzpomíná Ľelovits.

Další případ už tak hladce vyřešit nešel. Tentokrát se stal plagiátorem podnikatel z Jižní Koreje. "Původně měl zájem o master licenci konceptu. Museli jsme mu ale napsat, že náš projekt na to ještě není připravený. Tak se rozhodl nám okopírovat logo, název a do určité míry i styl provozu," kroutí hlavou majitel Mr. Kebab.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Související články