Rádi byste podnikali, ale nenapadá vás v čem? Chybí vám ta správná inspirace? Řešení je jednoduché – ukradněte fungující nápad někomu jinému. Takovým způsobem zhruba uvažovali plagiátoři, kteří se rozhodli přiživit se na franšízových konceptech Mr. Kebab, Jumping a Hudební škola Yamaha. Příběhy o tom, jak se s tím franšízoři vypořádali, přinášíme v rámci našeho třídílného seriálu. V první části jsme se věnovali obecně právní úpravě franšíz, v druhé pak možnostem její ochrany před kopírováním. 

Nepodceňujte ochrannou známku

"Bohužel jsme se s plagiátorstvím setkali nejednou. A to dokonce nejen na Slovensku, ale i v zahraničí. Zatím to nikdy nebylo z řad našich franšízantů, vždy z vnějšku," popisuje své zkušenosti Lubomír Ľelovits, majitel slovenského franšízového konceptu Mr. Kebab. 

První nepříjemným zážitkem pro něj bylo, když si na Slovensku jistý obchodník otevřel několik stánků s kebabem. Na tom by nebylo nic špatného – pokud by ovšem neokopíroval název i logo právě firmy Mr. Kebab. Zástupci společnosti si s ním tedy zašli promluvit. Ukázalo se, že viděl na internetu web podniku a zalíbila se mu jeho myšlenka. "Prostě to okopíroval, nezamýšlel se nad tím, zda nemá firma třeba ochrannou známku. Což máme – pro celou Evropskou unii. Když jsme pánovi situaci vysvětlili, tak to naštěstí pochopil a stáhl se," vzpomíná Ľelovits.

Další případ už tak hladce vyřešit nešel. Tentokrát se stal plagiátorem podnikatel z Jižní Koreje. "Původně měl zájem o master licenci konceptu. Museli jsme mu ale napsat, že náš projekt na to ještě není připravený. Tak se rozhodl nám okopírovat logo, název a do určité míry i styl provozu," kroutí hlavou majitel Mr. Kebab.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Související články