Slevové akce lákají každoročně čím dál tím více Čechů. Za sníženou cenu pravidelně nakupuje 92 procent lidí. Pro 28 procent jsou slevové akce doslova koníčkem. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem realizovala agentura Stem/Mark. Obchodníci si jsou samozřejmě tohoto trendu vědomi a reagují na něj. Otázkou ovšem je, zda to nejsou samy firmy, které tento - dnes již pro ně nevýhodný - trend vytvořily. 

"Ve vztahu retailový obchodník versus zákazník je prvně jmenovaný ten, kdo nastavuje podmínky, a to platí i o slevách. Obchody začaly hromadně a dlouhodobě nabízet slevy, a tím na ně naučily zákazníky. Za poslední tři roky například vzrostla průměrná sleva u obchodních řetězců o pět procent. Dlouhodobé používání slev téměř zničilo zákaznickou loajalitu, protože dnes většina spotřebitelů nakupuje ve slevách s tím, že se snížila průměrná výše nákupu a zvýšila jeho frekvence," zamýšlí se Václav Lorenc, managing partner pražské pobočky konzultantské společnosti Pricewise.

Jeho slova potvrzuje i Vítek Miština, ředitel poradenské firmy Hrivnák, podle něhož obchody nabízejí slevy až s přílišnou vervou. Není to ale prý vina Čechů, ti nejsou o nic víc "slevový národ" než kterýkoliv jiný. 

Musí mít smysl

Sleva má ovšem sloužit především jako taktický nástroj k vyprodání starých nebo nepotřebných skladových zásob. Existují tak sezonní odvětví - kam spadají například firmy s oblečením - kde má odůvodnění, jinde ale ne. "V dnešní době si mnoho firem bohužel plete slevy s dobrou cenotvorbou a používá je jako hlavní marketingové sdělení. To pak vyznívá prázdně, protože se jedná o velice snadno kopírovatelnou strategii," vysvětluje Miština.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se