Do veřejné infrastruktury a rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny kvůli rozvoji závodu Škody Auto by měly z veřejných rozpočtů jít přibližně dvě miliardy korun. Premiér Bohuslav Sobotka, Královéhradecký kraj a Škoda Auto v pondělí v Kvasinách na Rychnovsku podepsali memorandum o spolupráci na rozvoji zóny.
Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka půjde do rozvoje zejména silniční a železniční infrastruktury v regionu zhruba 1,4 miliardy korun a dalších asi 600 milionů korun do vytvoření průmyslové zóny. Podporu vedle vlády poskytne i kraj. "Podpora zóny je pozitivním signálem i pro další investory, které chceme do ČR získat," řekl Mládek. Připomněl, že veřejná podpora není přímou pobídkou pro Škodu Auto, ale jde o investice do veřejných staveb.
Sobotka po podpisu memoranda uvedl, že vláda se nezříká ani případných přímých pobídek pro investory. "I do budoucna počítáme s tím, že budeme poskytovat přímé podpory na základě zákona o investičních pobídkách," řekl Sobotka.
Vláda podpisem Memoranda stvrdila investici Škody Auto ve výši 7,2 miliardy http://t.co/Ll6SmuoEsO pic.twitter.com/GQI27XgWut
— Úřad vlády ČR (@strakovka) 23. Březen 2015
Škoda Auto investuje do zvýšení výroby kvasinského závodu přes sedm miliard korun. V závodě má postupně vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. V budoucích plánech má automobilka celkové investice do závodu až 13 miliard korun.
"Kvasinský závod do roku 2018 zažije největší modernizaci a rozšíření v celé své jedenaosmdesátileté historii. Vítáme plánovaná opatření pro zlepšení infrastruktury," uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.
Podle hejtmana Lubomíra France (ČSSD) přinese rozvoj zóny Rychnovsku větší dopravní zátěž, kterou by však měly tlumit právě investice do silnic a obchvatů obcí. Rozvoj Škody Auto a celé zóny by se podle France měly pozitivně projevit i v celém kraji, zejména snížením nezaměstnanosti a také rozvojem sektoru služeb.
"Již dnes je nezaměstnanost na Rychnovsku kolem čtyř procent a snižuje i nezaměstnanost v celém kraji," řekl hejtman. Hlavní část investic do zóny by měla být hotová do roku 2020 a měla by přinést i podporu školství a zdravotnictví. Hejtman připomněl, že již dnes je Škoda Auto největším zaměstnavatelem v kraji.
V rámci podpory veřejné infrastruktury jsou v plánu například výstavby obchvatů Častolovic, Opočna a Rychnova nad Kněžnou. Průmyslová zóna bude mít rozlohu 52 hektarů v lokalitě v blízkosti závodu automobilky. Zaplnění zóny bude v režii kraje a předpokládá se, že ji obsadí hlavně firmy navázané na automobilku.
Kraj již pro průmyslovou zónu začal vykupovat pozemky. "Zhruba 30 procent pozemků již je pod smlouvami, dalších asi 30 procent je v závěrečné fázi jednání," řekl vedoucí průmyslových zón Královéhradeckého kraje Pavel Tichý. Majitelům kraj nabízí 220 korun za metr čtverečný. Tichý však upozornil, že cena nemusí být pro všechny pozemky stejná, protože ji ovlivňuje řada dalších faktorů, například bonita půdy.
Kvasinský závod Škody Auto má nyní asi 4500 kmenových zaměstnanců, celkem dává práci více než 5000 lidí. V současnosti závod vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster. Loni závod vyrobil 166 200 vozů. Postupně by se produkce měla zvýšit až zhruba na 280 000 aut podle aktuální poptávky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist