Tipů na nejkrásnější procházky a výlety po Praze najde zájemce na internetu nepočítaně. Většina z nich ho provede turisticky atraktivními lokalitami, které metropoli vykreslí v tom nejlepším světle. Skutečný život hlavního města a jeho historii ale neukážou - na rozdíl od projektu Praha Neznámá, jehož autorem je Petr Ryska. Ten mapuje neobvyklá zákoutí Prahy a nevyhýbá se ani jejím ponuřejším částem, například chudinským koloniím.
"Celý život jsem bydlel v Praze 6. Právě to ve mně možná podpořilo pocit lokálního patriotismu. Lidé tam byli vždy hrdí na to, že jsou právě odtamtud. I ve škole nás učili, že jsme nejhezčí městská část, oddělená zelení od zbytku Prahy," usmívá se Ryska.
V mládí si tak vytvořil pevnou vazbu k místu svého narození a nikdy ji nezpřetrhal. Jeho zájem se ale neomezoval jen na rodnou čtvrť. "Již v dětství jsem se věnoval průzkumu Prahy, toulal jsem se, kam mě nohy zanesly. Během života jsem tak navštívil všech 112 katastrálních čtvrtí. Bylo to ve mně - touha po poznávání prostoru, lokalit. Lákala mě víc městská procházka než třeba šplhání po horách, vždycky jsem byl urbánní. Prošel jsem i ostatní česká města, ale Praze jsem věnoval nejvíc času a mám k ní nejsilnější vztah."
Nenechat si krásy Prahy jen pro sebe
I přes zájem o historii a architekturu se Ryska rozhodl pro odlišnou kariérní dráhu – obor dopravy. Na svůj koníček ovšem nezapomněl, naopak se začal hlouběji zajímat o dějiny umění, na druhé vysoké škole vystudoval cestovní ruch a soustavně rozšiřoval své znalosti. "Časem jsem si uvědomil, že bych chtěl své znalosti nabyté z cest, knih či studií nějak zúročit, podělit se o ně s ostatními. Tak jsem v květnu 2013 vytvořil blog a o pár měsíců později i web Praha Neznámá," vzpomíná Ryska. Na webu začal postupně mapovat pražské čtvrti a seznamovat čtenáře s jejich málo známou tváří.
Počet fanoušků začal rychle narůstat, průlom ale přišel až se založením sociálních sítí. "Na Facebooku mé stránky nejdříve sdíleli kamarádi, podpořil jsem je i placenou reklamou. Pak se to ale najednou začalo rozbíhat samo. Přibývali další a další fanoušci, začali komunikovat, vkládat příspěvky a názory či tipy. Lidé byli z mého projektu nadšení, psali mi, že podle mých návodů chodí na výlety," popisuje s úsměvem Ryska.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.