Více než dvě třetiny (67 %) obchodních společností vlastní pouze muži. Ženy jsou majitelkami pouze 14 procent firem. Podíl společností ve smíšeném vlastnictví mužů a žen dosahuje necelé jedné pětiny. Ženy o něco více než jejich protějšky dávají přednost firmě s jedním vlastníkem. 87 procent firem, ve kterých figuruje na postu majitele žena, má pouze jednoho vlastníka. Muže, jako jediného majitele, má 67 procent českých obchodních společností.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Z hlediska odvětví podnikají ženy, stejně jako muži, především v oblasti obchodu, profesních, vědeckých a technických činností a nakládání s nemovitostmi. V odvětví zdravotní a sociální péče mají ale ženy relativně vyšší podíl než muži. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF - Czech Credit Bureau.  

Zatímco se za posledních deset let  podíl společností vlastněných muži téměř nezměnil, podíl obchodních společností ve vlastnictví žen se zvýšil o pět procentních bodů, a to na úkor firem ve smíšeném vlastnictví. "Typická firma, kterou vlastní žena, má nižší obrat (do jednoho milionu korun), na trhu působí méně než šest let, má sídlo v Praze a podniká v obchodě," upřesňuje Věra Kameníčková, analytička CRIF.

                                                                                          Zdroj: CRIF

"Podle našich zkušeností podniká čtvrtina žen z nutnosti, ať už kvůli potřebě se zaopatřit nebo si finančně vypomoci na mateřské dovolené. Desetina z nich firmu převzala, ta by jinak zanikla. Nejvíce žen se však vypracovalo z běžných pracovních pozic. Svojí odvahou a výsledky dávají dobrý příklad všem ženám, které jsou na začátku své kariéry," uvádí Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Podnikatelek.

Mladý byznys žen 

Nezávisle na majiteli vedou z hlediska odvětví firmy v oboru obchod. Na druhém místě jsou společnosti v odvětví profesní, vědecké a technické činnosti, kde mají ženy o něco vyšší relativní podíl než muži. Patří sem zejména právní a účetní činnosti, daňové poradenství, architektonické činnosti, reklama, průzkum trhu a veterinární činnosti.

Společnosti vlastněné ženami mají ale podstatně vyšší relativní podíl v odvětví zdravotních a sociálních služeb a v profesních a vědeckých činnostech. "Ženy charakterizují dobré organizační schopnosti, vytrvalost, obezřetnost, která bývá někdy zaměňována s opatrností, a především velká míra empatie při komunikaci se svým týmem a zákazníky. Z našich poznatků vyplývá, že naprostá většina firem ve vlastnictví žen podporuje sociální a charitativní projekty," dodává Kohoutová.

"Vyšší relativní podíl společností ve vlastnictví mužů zase nepřekvapí u odvětví stavebnictví, zpracovatelského průmyslu a také informačních a komunikačních činností," doplňuje Kameníčková.

Ze všech společností, které vlastní ženy, představují firmy založené v posledních šesti letech téměř polovinu celkového počtu (43 %), zatímco v případě mužů to je necelá třetina. "Společnosti, které na trhu fungují déle než 21 let, mají v případě žen vlastnic sedmiprocentní podíl, u společností vlastněných muži je však jejich podíl téměř dvojnásobný. Ženy patrně začaly s podnikáním mnohem později než muži, avšak počet jimi vlastněných firem se v poslední době poměrně rychle zvyšuje," uzavírá Kameníčková.

                                                                                                                    Zdroj: CRIF

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se