Více než dvě třetiny (67 %) obchodních společností vlastní pouze muži. Ženy jsou majitelkami pouze 14 procent firem. Podíl společností ve smíšeném vlastnictví mužů a žen dosahuje necelé jedné pětiny. Ženy o něco více než jejich protějšky dávají přednost firmě s jedním vlastníkem. 87 procent firem, ve kterých figuruje na postu majitele žena, má pouze jednoho vlastníka. Muže, jako jediného majitele, má 67 procent českých obchodních společností.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Z hlediska odvětví podnikají ženy, stejně jako muži, především v oblasti obchodu, profesních, vědeckých a technických činností a nakládání s nemovitostmi. V odvětví zdravotní a sociální péče mají ale ženy relativně vyšší podíl než muži. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF - Czech Credit Bureau.
Zatímco se za posledních deset let podíl společností vlastněných muži téměř nezměnil, podíl obchodních společností ve vlastnictví žen se zvýšil o pět procentních bodů, a to na úkor firem ve smíšeném vlastnictví. "Typická firma, kterou vlastní žena, má nižší obrat (do jednoho milionu korun), na trhu působí méně než šest let, má sídlo v Praze a podniká v obchodě," upřesňuje Věra Kameníčková, analytička CRIF.
Zdroj: CRIF
"Podle našich zkušeností podniká čtvrtina žen z nutnosti, ať už kvůli potřebě se zaopatřit nebo si finančně vypomoci na mateřské dovolené. Desetina z nich firmu převzala, ta by jinak zanikla. Nejvíce žen se však vypracovalo z běžných pracovních pozic. Svojí odvahou a výsledky dávají dobrý příklad všem ženám, které jsou na začátku své kariéry," uvádí Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Podnikatelek.
Mladý byznys žen
Nezávisle na majiteli vedou z hlediska odvětví firmy v oboru obchod. Na druhém místě jsou společnosti v odvětví profesní, vědecké a technické činnosti, kde mají ženy o něco vyšší relativní podíl než muži. Patří sem zejména právní a účetní činnosti, daňové poradenství, architektonické činnosti, reklama, průzkum trhu a veterinární činnosti.
Společnosti vlastněné ženami mají ale podstatně vyšší relativní podíl v odvětví zdravotních a sociálních služeb a v profesních a vědeckých činnostech. "Ženy charakterizují dobré organizační schopnosti, vytrvalost, obezřetnost, která bývá někdy zaměňována s opatrností, a především velká míra empatie při komunikaci se svým týmem a zákazníky. Z našich poznatků vyplývá, že naprostá většina firem ve vlastnictví žen podporuje sociální a charitativní projekty," dodává Kohoutová.
"Vyšší relativní podíl společností ve vlastnictví mužů zase nepřekvapí u odvětví stavebnictví, zpracovatelského průmyslu a také informačních a komunikačních činností," doplňuje Kameníčková.
Ze všech společností, které vlastní ženy, představují firmy založené v posledních šesti letech téměř polovinu celkového počtu (43 %), zatímco v případě mužů to je necelá třetina. "Společnosti, které na trhu fungují déle než 21 let, mají v případě žen vlastnic sedmiprocentní podíl, u společností vlastněných muži je však jejich podíl téměř dvojnásobný. Ženy patrně začaly s podnikáním mnohem později než muži, avšak počet jimi vlastněných firem se v poslední době poměrně rychle zvyšuje," uzavírá Kameníčková.
Zdroj: CRIF
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist