Němečtí strojvůdci připravují novou stávku kvůli dlouhodobému sporu s vedením dopravce Deutsche Bahn o pracovní podmínky. Její termín zveřejní Odborový svaz strojvůdců (GDL) odpoledne, uvedla televize n-tv. Svaz GDL od loňského podzimu uspořádal už osm protestních akcí, stávky postihly i spojení Berlína s Prahou.
Obavy ze stávky vyvolal už víkendový krach rozhovorů mezi vedením DB a svazem GDL, po němž se obě strany vzájemně obviňovaly z neochoty ke kompromisům. Dalším signálem se stalo rozhodnutí odborů zvýšit o třetinu náhrady strojvůdcům, kteří se stávky účastní.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Strojvůdci v době stávky nemají právo na mzdu, odbory jim ale vyplácejí náhrady. Dosud činila výše denních náhrad 75 eur (2000 korun), svaz GDL je chce zvýšit na 100 eur (2700 korun).
Zároveň chtějí odbory zrychlit vyplácení náhrad, na které museli dosud stávkující strojvůdci čekat i několik měsíců, uvedl s odvoláním na zdroje z GDL německý deník Bild. To by mohlo zvýšit ochotu strojvůdců připojit se k novým protestním akcím.
Ministr dopravy Alexander Dobrindt vyzval odbory, aby přistoupily na zprostředkované vyjednávání s dopravcem, což svaz GDL dosud odmítal. "Nerozumím tomu, proč se po mnoha měsících tarifního konfliktu někdo zdráhá vyjednávat přes prostředníka," řekl ministr v televizi n-tv. "Zodpovědné sociální partnerství vyžaduje hledání kompromisů a to se může odehrávat jen u jednacího stolu," uvedl.
Němečtí strojvůdci ukončili stávku. Omezení pro vlaky z Česka zůstává - čtěte ZDE
Německo ochromila rekordní stávka strojvůdců Deutsche Bahn. Stojí i rychlovlaky ICE - čtěte ZDE
Spor mezi vedením DB a svazem GDL trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně. Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG.
Zatím poslední stávka strojvůdců byla na počátku května a trvala rekordních šest dní. Protestní akce způsobila velké problémy v zemi, kde železniční síť denně využívá 5,5 milionu cestujících a denně se po železnici přepraví pětina nákladu, tedy 620 tisíc tun. Stávka postihla i spojení Německa s Českem: vlaky na trati z Prahy do Berlína končily v Drážďanech.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist