Běžně zažité dogma, že dobrá fotka vyžaduje drahé vybavení, je v dnešní době i díky rozvoji digitálních technologií do velké míry passé. Při dodržení několika málo zásad může vzniknout slušný výsledek i v improvizovaných podmínkách, dokonce i s mobilem v ruce namísto fotoaparátu. To potěší především řadu začínajících podnikatelů, kteří nemají ihned k dispozici 10 - 20 tisíc korun na kompletní nafocení svého sortimentu.
Pokud ovšem finance k dispozici mají, pak by měli celý proces svěřit přeci jen do rukou profesionála. "Ten, kdo to se svým podnikáním myslí vážně, měl by se v oblasti fotografií obrátit na profesionály. Všechny ostatní cesty jsou přinejlepším polovičaté. Na druhou stranu je jasné, že ne každý živnostník má v ruce takový objem financí. Potom je někdy lepší cestou nafotit si produkty sám, než prezentovat nesourodé fotky různých dodavatelů nebo pokoutně sbírat fotky u konkurence - což je navíc ve většině případů protizákonné," zamýšlí se Jan Sekanina z fotostudia Brostudio.
Jak na produktové fotografie v domácím prostředí
Nafotit kvalitní produktovou fotografii není nic tak lehkého, jak se může na první pohled zdát. Především musí člověk znát alespoň základy osvětlování, dále musí ovládat svůj fotoaparát a nakonec musí mít i cit pro focení. Chce to přemýšlet nad tím, z které strany produkt vypadá nejlépe, jaké má přednosti a co zákazníka na produktu nejvíc zajímá. Když jsme si tím vším jisti, tak jak produkt nasvítit, abychom vyzvedli jeho přednosti. Podívejme se na pár tipů od profesionálů.
1. Učte se
Pokud jste začátečníci, potřebujete si k nafocení dobré produktové fotografie načíst alespoň základy teorie a inspirovat se odborníky. "Na začátku vám pomůžou tutorialy, kterých je na Youtube spousta. Později si můžete koupit třeba výukové DVD," popisuje Sekanina.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
2. Intenzita a barva světla
Pokud přistoupíte k samotnému focení, zamyslete se nad světlem. "Uvědomte si, že každé umělé světlo má svou barevnou teplotu. Žárovka starého typu má typicky oranžový nádech, zářivka zase nezdravě zelený. Pokud se snažíte o klasickou produktovou fotografii, doporučuji použít zdroje světla o stejné barevné teplotě. Naprosto ideálním zdrojem světla je denní, které se pohybuje s barevnou teplotou okolo 5500 kelvinů," radí fotografka a grafička Anna Tichá.
Přímé slunce dělá ostré stíny, když je pod mrakem, je světlo jemné. Stejně jako při fotografování v exteriéru, tak i v produktové fotografii je nutné myslet na tvrdost světla, tedy na směr jeho toku. Tichá vysvětluje: "Pokud světlo takzvaně 'napálíme' na předmět jako u výslechu, výsledek nás zřejmě nepotěší. Pro produktovou fotografii je dobré světlo rozptýlit, odrazit, či alespoň oddálit. Čím blíže je fotografovaný předmět k ostrému světelnému zdroji, tím ostřejší stíny vykresluje." Jestliže tedy chceme standardní výsledek a nedisponujeme atelierem se softboxy, je možné světlo zjemnit odrazem od světlé plochy, rozptýlit jej předsazeným filtrem, například voštinovým, či předmět alespoň oddálit od světla a od pozadí. Pokud nemáme k dispozici světelné zdroje umělé, můžeme vždy využít slunce.
4. Pozadí
To na jakém pozadí fotit se odvíjí od konkrétního e-shopu a od toho jaký chceme vyvolat dojem u zákazníka. "Například luxusní produkty jako jsou šperky, hodinky a sklářské výrobky se nejčastěji fotí na černé opálové desce, která vytáhne kontury produktu a zároveň pod produktem vzniká odraz, díky kterému dostane produkt jasně daný bod v prostoru," popisuje Jan Arazim z Atin Studia, které se zabývá reklamní a produktovou fotografií.
Dále si musíme uvědomit, zda produkt necháme s pozadím nebo pozadí takzvaně vykryjeme (stoprocentní bílá barva). "Pokud chceme uchovat pozadí na fotografii, musí být podle toho také nasvíceno, což pro laika se stolní lampičkou bude technicky prakticky nemožné. Častěji se však setkáváme s vykrytým pozadím, což na e-shopech s více položkami působí lépe. V domácích podmínkách pro takovou fotografii budeme potřebovat bílé pozadí, například bílý papír - na menší předměty velikosti mobilního telefonu postačí velikost A3, stativ a kvalitní zdroje světla. Světlo je to, co tvoří fotografii, a dotyčný se s ním musí naučit zacházet," říká Arazim.
5. Dvakrát měř
Ačkoliv se může zdát, že nachystat scénu pro fotografii je snadné, vždy je dobré se nad ní předem dobře zamyslet. "Tady snad více než kde jinde platí pravidlo 'dvakrát měř, jednou řež'. Dobře promyšlený postup ušetří hodiny práce při postprodukci. Nedokonalosti, ať už se jedná o smítko na produktu či o závažná pochybení při kompozici, je většinou jednodušší eliminovat před samotnou expozicí, než až posléze," myslí si Tichá.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.