Každý stopadesátý práceschopný Čech provozuje internetový obchod. Jak se ale v takové záplavě e-shopů odlišit a přimět návštěvníky ke koupi? ProByznys.info se na tipy a strategie zeptalo majitelů známých e-shopů a odborníků na e-commerce.
1. Musí to připadat snadné i vaší babičce
Kromě kvantitativního testování klidně využijte své okolí pro kvalitativní výzkum. "Testujte na své babičce. Orientace v sortimentu i dokončení nákupu by měly být tak jednoduché, že neodradí žádnou skupinu potenciálních zákazníků," vysvětluje Helena Jakoubě z Hrivnaku. Přátele a známé doporučuje využít i Michal Urban, obchodní ředitel portálu eSvětlo.cz: "Hodně podnikatelů nerado slyší, že testování produktu je třeba, ale někdy věci, které nabízíte, prostě nikdo nechce. Než investujete spoustu času a peněz do vývoje e-shopu, otestujte si produkt na přátelích a známých. Nejúspěšnější společnosti kolikrát opravdu začínaly podnikat z garáže, až zjistily, po čem zákazníci opravdu touží."
2. Pozor na profesionální slepotu
Pokud vlastníte e-shop už řadu let, hrozí vám nejspíš profesionální slepota. "Časem si ke svému obchodu vytvoříte vztah. Do vnímání úprav budete promítat i to, kolik tyto úpravy stály nebo kolik práce kolem nich bylo. Proto už nedokážete správně posoudit, co na e-shopu funguje, či nikoliv. Nedokážete ani odhadnout, jak u webu může návštěvník uvažovat, jelikož vše víte, znáte a dělali jste to několikrát," zamýšlí se Kvasnička.
Ideální je tak opět před monitor se stránkou vašeho e-shopu posadit nezaujatého člověka. "Reálně tak uvidíte, jak někteří kupující mohou uvažovat a co dělají. Zda prochází e-shopem intuitivně, nebo kde mají problémy. Sami uvidíte, že vše není tak růžové, jak si představujete," odhaduje odborník.
3. Nezapomeňte na účetnictví
Při provozování e-shopu je dobré používat i kvalitní účetní software. "Ideální jsou takové programy, které je možné s e-shopem propojit. Propojený systém ušetří spoustu peněz a podnikatel má okamžitý přehled o stavu zásob, úhradě pohledávek a závazků a ostatních důležitých ukazatelích," uvádí Jolana Pražáková, odbornice na audit a kontroling ze Sečteno.cz.
Podobné řešení si chválí i Lukáš Bořek, jednatel firmy Boreko, která spravuje Světkrmiv.cz: "E-shop a celý sklad jsme detailně propojili s účetním softwarem, nikoliv jen standardními můstky, které by jedenkrát za den přenášely mezi systémy data, ale účetní software jsme implementovali přímo do e-shopu. Vzniklo tak dokonalé řešení s on-line přenosem dat mezi e-shopem, skladem a účetnictvím."
4. Kvalitní pracovníci jsou základ
E-shop může být sebelepší, pokud jsou ale jeho zaměstnanci otrávení nebo nekompetentní, úspěchu dosáhne jen stěží. "Chytrého majitele často poznáte podle toho, kdo pro něj pracuje. Pokud je šéf bývalý programátor, ale vedoucí skladu nepříjemný líný týpek, slečna na reklamacích vysloveně agresivní potvora, obchodníci by mnohem raději seděli u piva a o produktech v podstatě nic nevědí, tak to nemá moc smysl dělat a na vizi udržitelného růstu lze s úspěchem rezignovat. Názor, že e-shop lze dělat i téměř bez nákladů, je zastaralý. Kvalita personálu je dnes rozhodujícím faktorem," zdůrazňuje Martin Šuba, product a account manager Kup Najisto.
5. Marketing není sprosté slovo…
Bez pořádného marketingu bohužel nikdo nezjistí, že jste nějaký e-shop vůbec spustili. Připravte se proto, že se bez investice do propagace neobejdete. Šuba popisuje: "Asi nikoho nepřekvapí zjištění, že otevřením e-shopu s pořadovým číslem 38 001 se opravdu nestane vůbec nic, pokud majitel nebude osvícený a nepočítá s nákladem ve výši zhruba ročního zisku do startovacího marketingu. Že to zní šíleně, být minimálně první rok bez zisku? Nezní, to je prostě realita."
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist