Chtělo to odvahu a drzost, když se v roce 2012 tehdejší manažer rozvoje společnosti Corinth Petr Polách protlačil na prezentaci uváděného operačního systému Windows 8. Pódium zrovna opouštěl v té době generální ředitel Microsoftu Steve Ballmer. V danou chvíli ho Polách odchytil a zeptal se, jak chce bojovat se silnou konkurencí Applu v oblasti digitálního vzdělávání. Poté mu představil činnost svojí firmy – vytváření interaktivních 3D modelů pro výukové účely.
Firmu na nové počítačové technologie založili v roce 2011 Daniel Sklář a Ondřej Homola. Zatímco Sklář se věnuje vývoji uvnitř společnosti, většinový vlastník Homola má na starosti prezentaci a shánění kontraktů.
V současné době se vedle IT služeb pro korporátní klienty zabývají především vývojem vzdělávacích aplikací.
Společnost sídlí v Brně, kde zaměstnává 24 lidí. Loni její roční obrat dosáhl 10 milionů korun.
Český vydavatel interaktivních vzdělávacích pomůcek patří letos k nejoceňovanějším start-upům na poli vzdělávacích technologií; získal třeba i ocenění od americké asociace The Software & Information Industry Association, která vyhlašuje nejlepší firmy ve vzdělávacím byznysu již skoro třicet let.
Legendu Microsoftu to zaujalo. "Pošli mi nějaký e-mail, který nevypadá jako spam. Trochu inteligentní, aby prošel přes asistentku, která mi dělá maily," řekl prý tehdy Poláchovi Ballmer. Zpráva prošla a dostala se k viceprezidentovi pro vzdělávání Anthony Salcitovi. Tak se začala rýsovat budoucí spolupráce mezi českou začínající firmou a Microsoftem.
"Pro nás bylo hodně důležité, že jsme si nešli hned říct o nějaký byznys," vysvětluje CEO Corinthu Ondřej Homola. Při jednání využil zkušenosti z velké chemické společnosti DuPont, kde působil jako regionální ředitel inovací pro střední Evropu. Věděl, že by Corinth ztratil spoustu času, kdyby se snažil o dodávku projektu za peněžní odměnu.
"Interní vyřízení takové dohody v korporacích je otázkou týdnů a měsíců a Windows 8 byl dva měsíce před spuštěním," vysvětluje Homola. Místo peněz si česká firma od technologického giganta vyžádala propagaci v rámci vzdělávacích aplikací nového operačního systému. Vývojovou platformu pro Windows 8 vybudovali její programátoři za sedm týdnů.
Partneři jsou klíčoví
Ulovení velkého partnera považuje Homola za klíčový prvek úspěchu na globálním trhu. "Bez partnerů nemáte šanci. Myslet si, že uděláte aplikaci, která se virálně chytí, to je jako zbohatnout na Sportce. Stavět na partnerech je udržitelné a dosažitelné," myslí si CEO Corinthu.
Spolupráce s Microsoftem, HP nebo Dellem využívá česká firma k tomu, aby byla přítomná ve státech, které uvažují o inovacích ve vzdělávání. "Snažíme se, aby v každé zemi byl učitel nebo škola, kteří s tím mají zkušenosti," popisuje Homola strategii firmy, jak dostat státní zakázky.
Produkty Corinthu si mohli vyzkoušet žáci ve 109 zemích, v devíti jsou součástí národního pilotu. Ovšem zakázky pro národní ministerstva jsou běh na dlouhou trať s často nejistými vyhlídkami. Od podzimu se proto firma chce zaměřit i na běžné zákazníky.
Proč jít do světa
Překvapivý problém ovšem byl najít člověka, který by splňoval požadavky globálního marketingu. "Neměl jsem možnost potkat talent, který zvládá sociální sítě způsobem, jakým my potřebujeme," říká Homola. Společnost proto musela najmout pracovníka ze Spojených států.
Není to jediná oblast, kde podle Homoly evropský trh personálně ztrácí. Chybí podle něj i kvalita na straně jednatelů. "Drzost a dravost je alfa a omega, ti kluci ve startupech většinou nemají pracovní zkušenosti z oblasti mezinárodního obchodu."
Všechny své pracovníky by rád dovezl na tři měsíce do Spojených států, aby se dostali do tamější pracovní atmosféry. "Lidi tam rádi chodí do práce, přemýšlí jinak. Ví, že když se bude dařit firmě, bude se dařit i jim. Mají zájem o společnost i o vlastní rozvoj," dodává.
Corinth směřoval na globální trh přímo kvůli specifičnosti svého podnikání. "Kdybychom tu zůstali, ohýbáme řešení. V Evropě jdou všichni do šířky, aby přežili. Ale když se na trh podíváte v globální škále, naleznete tisíce i více uživatelů, kteří jsou ochotni platit a najednou to dává smysl," přibližuje motivy Corinthu Homola.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.