Relativní blízkost, příznivé podmínky pro podnikání a úzká propojenost nizozemského trhu na třetí trhy dělají z Nizozemska velmi zajímavou exportní destinaci. Množství příležitostí neuniklo ani českým obchodním partnerům. Vzájemný obchod prudce vzrostl zejména po vstupu ČR do Evropské unie. Český export směřovaný do Nizozemského království se tehdy vyhoupl o více než 60 procent.
I dnes patří Nizozemsko mezi TOP 10 českých exportních destinací. Nizozemci jsou ale velmi zdatní obchodníci a tvrdí vyjednavači. Neradi ustupují ze svých vytyčených cílů. Při vstupu na tamní trh vám proto pomůže znalost jejich stylu jednání. Obecně jde o vysoce organizovanou společnost kladoucí důraz na sociální odpovědnost a pracovitost.
Obchodníci tělem i duší
Obchod má v zemi dlouhou tradici, a tak není divu, že se v Nizozemcích obchodní duch nezapře. Jsou tolerantními partnery se silným týmovým duchem a zálibě v gezelligheid (přátelské pospolitosti). Vychováváni jsou v přesvědčení, že má každý právo na svůj názor, což z nich spolu s výbornou vzdělaností a logickým způsobem uvažovaní činí vynikající vyjednávače a obávané protivníky.
S ruskými obchodními partnery zapomeňte na kompromisy. Berou je jako slabost - čtěte ZDE
Jak jednat s bulharskými obchodními partnery? Vyvarujte se vtipů o jejich zemi - čtěte ZDE
Estonci vítají zahraniční investory. Při jednáních se ale vyhněte familiárnosti - čtěte ZDE
S lotyšskými partnery se spojte na Facebooku a mluvte třeba o golfu - čtěte ZDE
Jako zdatní obchodníci mají předem jasně vytyčené cíle jednání. Velmi neradi ustupují, když už k tomu dojde, tak zpravidla v poslední chvíli jednání. Tvrdost, asertivita či odhodlanost jim nejsou cizí. Často na partnera tlačí a snaží se situaci vyhrotit a obrátit ve vlastní prospěch. Získat si je na vlastní stranu tak není zrovna lehký úkol. Na druhou stranu, pokud již došlo k navázání kontaktu a dobré spolupráci, lze očekávat loajalitu a přátelský vztah.
Od svých obchodních partnerů Nizozemci očekávají výbornou připravenost - ať již jde o věcnost konverzace, znalost vlastního byznysu či vybavenost doplňkovými materiály - prospekty, fotografiemi, detailně zpracovanými ceníky. Po skončení jednání si často dělají soupis prodiskutovaných záležitostí a bodů, u nichž se domnívají, že je lze shledat za vzájemně potvrzené. Mnohdy tento soupis posílají protistraně a čekají, že se podobně zachová i ona. Je pro ně totiž důležité utvrdit se, že se obě strany správně pochopily. Potom jim nedělá problém držet slovo a respektovat i pouze ústně odsouhlasené dohody.
První dojem je základ
Na etiketu je obecně kladem velký důraz. Preciznost je vyžadována nejen v souvislosti s nabízeními produkty a servisem, ale také při samotném jednáním. Podobně jako severské národy si Nizozemci potrpí na stylovost a jednoduchost. Pokud máte pěkné vizitky, neváhejte je předat ihned při představení. Používání titulů na vizitkách je sice rozšířenější než v anglosaských zemích, ale nic se nestane ani v případě, že jej uveden nemáte.
Zpravidla bývá zvykem se nejdříve představit svým příjmením. Pokud není mezi jednotlivými obchodními partnery velký generační rozdíl, oslovují se následně všichni pouze křestním jménem. Rozhovor je vhodné zahájit krátkou nezávaznou konverzací a pak hned přijít k jádru věci.
Přímé jednání a rychlost budou ceněny ze všeho nejvíc. Pokud nejednáte se zástupci menších firem, u nichž není formálnost tak zásadní, nedoporučuje se přílišná gestikulace a familiérnost. Při rozhovorech dodržujte "intimní zónu" alespoň půl metru a ujistěte se, že udržujete přiměřený oční kontakt. Na osobní vzdálenosti si Nizozemci potrpí i při sezení - nedivte se proto, pokud se vám bude zdát, že jsou od sebe poměrně vzdáleny i jednotlivé židle u stolu.
Schůzky je vhodné sjednávat v řádném předstihu. Vyplácí se dávat pozor na dochvilnost - i pouhé minutové zpoždění může značit problém, neboť Nizozemci jsou vskutku přesní a často přichází s předstihem. Nejvhodnějším časem pro obchodní schůzky je okolo 10 hodiny ráno nebo v brzkém odpoledni. Úředním jazykem je sice nizozemština, ale s angličtinou nebude mít téměř nikdo problém. Holanďané vynikají ve znalosti cizích jazyků a mnohdy se dorozumíte i německy či francouzsky.
Dobré ráno/ Dobrý den - Goedemorgen / Goedenavond
Jak se máte? - Alles goed? / Hoe maakt u het?
Mé jméno je... - Mijn naam is ...
Pracuji pro ... - Ik werk voor ...
Pocházím z Česka - Ik kom uit Tsjechië
Jsem zde na pracovní cestě - Ik ben hier op zakenreis
Rád Vás poznávám - Aangenaam kennis te maken
Omlouvám se - Het spijt me
Děkuji - Bedankt
Na shledanou - Dag
Přeji hezký den - Fijne dag verder
Jednu kávu, prosím - Een koffie alstublieft
Kolik to stojí - Hoeveel kost het
Skromný luxus
Nizozemci jsou bohatý národ, ale nedávají to najevo. Naopak jsou poměrně šetrní a spořiví. Nebývá proto ani zvykem své obchodní partnery obdarovávat. Květiny však žádnou ženu neurazí. Co rovněž dokáží Nizozemci ocenit, je pozvání do České republiky. Rádi cestují a nabídka na ochutnávku českého piva může k vycestování nalákat ještě více.
Luxus se příliš neprojevuje ani ve stylu oblékání. Nizozemci si nepotrpí na formálním stylu, bohatě postačí elegantní, vkusné a dobře padnoucí oblečení. V závislosti na odvětví mohou pro účely schůzky dostačovat i kvalitní džíny. Dress code není potřeba výrazně řešit ani při pozvání na jinou než obchodní schůzku.
Nizozemci nekladou důraz na stravování - k obědu si většinou dávají něco studeného, večeře potom nejčastěji tráví v rodinném kruhu, takže své partnery zvou především na přátelské posezení nad kávou či čajem. Do jisté míry to vychází i z jejich šetrnosti. Zvykem proto bývá také fakt, že každý následně platí sám za sebe. Spropitné není nutné dávat, neboť je ve většině restaurací zahrnuto v ceně.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.