Největší japonská automobilka Toyota Motor zvýšila čistý zisk za první finanční čtvrtletí o desetinu na 646,4 miliardy jenů (128,7 miliardy korun). Společnosti k nečekaně lepšímu výsledku pomohly škrty v nákladech a příznivý pohyb směnných kurzů, které vynahradily slabší prodej automobilů.
Firma, která bojuje s německým koncernem Volkswagen o pozici největšího světového prodejce aut, zároveň snížila odhad prodeje vozidel za celý kalendářní rok.
Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpokládali, že čistý zisk za období od dubna do června dosáhne 607,5 miliardy jenů. Provozní zisk vzrostl o více než devět procent na 756 miliard jenů a tržby o více než devět procent na téměř sedm bilionů jenů.
Toyota si poslední tři roky držela vedoucí pozici na světovém trhu aut. Za kalendářní první pololetí ale japonskou automobilku v prodeji překonal Volkswagen. Největší evropský výrobce aut se tak vůbec poprvé stal největším prodejcem aut i v celosvětovém měřítku.
Toyota v období od dubna do června prodala méně vozů na domácím trhu v Japonsku. Prodej v Severní Americe jí ale vzrostl, v Evropě prakticky stagnoval. V Číně, která má největší trh s automobily na světě, se na odbytu podepsala zostřující se cenová válka mezi výrobci automobilů, kteří se snaží vydělat na popularitě sportovně-užitkových vozů (SUV). Jihokorejská automobilka Hyundai Motor v úterý oznámila, že snižuje ceny dvou svých modelů SUV na čínském trhu až o 11,8 procenta.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Konsolidovaný prodej Toyoty v prvním finančním čtvrtletí celkově dosáhl 2,1 milionu vozidel. Oproti stejnému období před rokem Toyota prodala o zhruba 127 000 vozidel méně.
"Hlavními pozitivními faktory byly příznivé směnné kurzy a snaha o snížení nákladů, zatímco nižší prodej vozidel a vyšší výdaje na podporu kampaní na zvýšení konkurenceschopnosti byly faktory negativními," uvedl v tiskovém prohlášení Tecuja Otake z managementu skupiny.
Společnost nechala odhad čistého zisku za celý finanční rok beze změn na 2,25 bilionu jenů. Finanční rok japonských firem končí v březnu. Skupina ale nově očekává, že za celý kalendářní rok 2015 prodá po celém světě zhruba 10,12 milionu vozidel. Původní odhad počítal s prodejem 10,15 milionu aut.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist