Dobré ráno/ Dobrý večer |
Labas rytas / Labas vakaras |
Jak se máte? |
Kaip sekasi? / Kaip laikaisi? |
Mé jméno je … |
Mano vardas yra ... |
Pracuji pro … |
Aš dirbu ... |
Jsem z České republiky. |
Esu iš Čekijos Respublikos. |
Jsem tu na pracovní cestě. |
Esu čia verslo reikalais. |
Rád vás poznávám. |
Malonu susipažinti. |
Promiňte. |
Atsiprašau. |
Děkuji. |
Ačiū. |
Na shledanou. |
Iki. |
Mějte se hezky. |
Geros dienos. |
Jedno kafe, prosím. |
Vieną kavos, prašyčiau. |
Kolik to stojí? |
Kiek tai kainuoja? |
Litva, nejjižnější a největší ze tří pobaltských zemí, nabízí pro exportéry zajímavé příležitosti. Už několik posledních let patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky v Evropské unii (EU).
Na rozdíl od Lotyšska a Estonska, které jsou přiřazovány k severským zemím, je Litva vzhledem k historickým okolnostem značně svébytná. Česko-litevské vztahy jsou bezproblémové, založené na sdílených hodnotách a podobných historických zkušenostech. Český vývoz do Litvy rok od roku dynamicky roste.
Tamější trh se ale od vstupu do EU výrazně modernizoval a stal daleko náročnějším. Znalost společenských a kulturních zvyklostí proto může obchodnímu jednání značně napomoci.
Svůj k svému a známému
Litevská společnost je znatelně hiearchizovaná, a pro firmy to platí dvojnásob. Není běžné, aby se společných jednání účastnili jak zástupci managementu firmy, tak řadoví zaměstnanci a podobný přístup se očekává i od protistrany. Jednání se zaměstnanci na nižších pozicích může dokonce vyžadovat souhlas nadřízených.
Tato skutečnost se odráží i na tématech diskuze. Při pracovních setkáních bývá zvykem hovořit o práci či politice. Rodina či sport se dostanou na řadu až během méně formálních hovorů.
Charakteristickým znakem Litevců je důraz na osobní vazby. Celá řada záležitostí se řeší přes známé a příbuzné. Ostatně tamější trh je poměrně malý a lidé v podnikatelských kruzích se dobře znají.
Pro úspěch na tamějším trhu je proto důležité mít zástupce přímo v Litvě, kteří mají větší důvěru a respekt. K cizincům jsou Litevci obecně pohostinní a přátelští, dlouhodobého partnerství si velmi cení, a proto je třeba dbát na budování dobrých vztahů.
Příležitostí pro navázání dobrých vztahů jsou neformální setkání, na která vás Litevci většinou pozvou po úspěšných nebo důležitých jednáních.
Gucci a poker face
Součástí pozdravu v Litvě je podání ruky. Buďte však opatrní, abyste tak nečinili tahem, neboť zde podobně jako v Rusku panuje pověra, že to přináší smůlu. Litevci si při kontaktu s cizími lidmi chrání svůj osobní prostor a opatrní jsou i při nonverbální komunikaci a neprojevují navenek své emoce.
S ruskými obchodními partnery zapomeňte na kompromisy. Berou je jako slabost - čtěte ZDE
Jak jednat s bulharskými obchodními partnery? Vyvarujte se vtipů o jejich zemi - čtěte ZDE
Estonci vítají zahraniční investory. Při jednáních se ale vyhněte familiárnosti - čtěte ZDE
S lotyšskými partnery se spojte na Facebooku a mluvte třeba o golfu - čtěte ZDE
Obdobně střídmé formální chování se doporučuje i jejich obchodním partnerům. Velkou pozornost věnují volbě kvalitního a značkového oděvu a potrpí si na dochvilnost.
Vyjednávají poměrně tvrdě, ustupují pomalu a jen neradi. V případě obchodního obědu či večeře se očekává, že účet zaplatí hostitel, a to i při opakovaných schůzkách.
Během obchodních jednáních upřednostňují věcnost a pečlivost, proto se také velmi rádi ptají na mnoho detailů, nenechte se tím proto zaskočit. Na jednání se důkladně připravují a jdou rovnou k věci. Bývá zvykem oslovovat se křestním jménem, ale vždy je lepší vyčkat, než vás takto osloví.
Platí pozdě
Litevci si potrpí na byrokracii, uzavření obchodu může trvat déle než u nás. Veškeré záležitosti se vyplatí potvrdit písemně, především ty finanční. Litva se totiž pravidelně umisťuje na posledních příčkách žebříčku platební morálky zemí EU. Jednání se zahraničními partnery probíhají buď v ruštině, nebo angličtině, kterou upřednostňuje mladší generace.
Litevci upřednostňují telefonickou komunikaci před e-maily. Své partnery Litevci často obdarovávají různými drobnostmi. Počítejte s tím a případně je na oplátku také obdarujte. Oblíbené jsou české výrobky jako české likéry, víno nebo sklo.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.