Při prodeji zboží nebo služeb se jistě každý obchodník setkal s nespokojeným zákazníkem, který byl přesvědčen o tom, že je v právu. Právě v těchto případech musí každý obchodník přesně vědět, jaká jsou jeho práva a povinnosti. A měl by je umět vysvětlit i spotřebiteli. Vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený se s námi podělil o rady, na co si dát pozor při vyřizování reklamace.
1. Výrobek si musí zachovat své vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu. Pokud není doba vyznačená, platí lhůta 24 měsíců.
Zakoupí-li si spotřebitel pračku, počítač, skříň, telefon či obuv a v záruční době se na věci objeví vada, jejíž vznik sám nezavinil, může ji reklamovat. Prodávající je totiž povinen spotřebiteli dodat věc (spotřební zboží) bez vad s vlastnostmi, které má mít běžný výrobek téhož druhu, nebo na kterých se domluvili. To například znamená, že výrobek dodá obchodník v domluvené barvě.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Doba, po kterou prodávající spotřebiteli odpovídá za vady u spotřebního zboží, činí 24 měsíců a začíná běžet dnem jeho převzetí. U věcí, které se rychle kazí (např. pečivo, lahůdky), musí být vyznačena doba použitelnosti, třeba na obale, na regálu, u košíku s pečivem. U ostatních věcí, které se běžným používáním spotřebovávají, musí být napsaná minimální doba trvanlivosti.
Zjištěné vady u potravin musí zákazník vytýkat bez zbytečného odkladu, přestože si musí výrobky uchovat dané vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu. Je třeba ještě poznamenat, že zákonem stanovenou dobu pro uplatnění práva z vad nelze zkrátit, vyjma věcí použitých.
2. Jako prodávající máte stejné povinnosti jako výrobce.
Jako prodávající musíte na požádání kupujícímu písemně potvrdit jeho práva, na která má ze zákona nárok v případě vady výrobku. Důležité je zejména to, jak dlouho tato práva trvají, jaký mají rozsah a kde je uplatnit. Pokud je to třeba, musí prodávající kupujícímu jeho práva také srozumitelně vysvětlit. Platí, že prodávající má stejné povinnosti jako výrobce. Pokud třeba prodává věc, na které je uvedena pětiletá záruka, má spotřebitel právo ji po celou tuto dobu u prodejce uplatnit.
3. Vystaveným záručním listem garantujete více, než je standard.
Pokud prodávající vystaví záruční list, poskytuje tím záruku za jakost, tedy garantuje zákazníkovi něco navíc oproti běžnému standardu. Stejnou váhu má také taková záruka uvedená ve smlouvě nebo na obalu výrobku. Příkladem je prodloužení záruky třeba o jeden rok. V žádném případě nemůže záruka vylučovat nebo omezovat odpovědnost prodejce v rozsahu, kterou mu ukládá zákon. Spotřebitel má svá práva, i když mu je prodejce písemně nepotvrdil. Práva spotřebitele nelze vyloučit ani omezit, a to ani kdyby s tím spotřebitel souhlasil. Takový souhlas by pak byl neplatný.
4. Zákazník může reklamovat zboží v provozovně, v sídle či místě podnikání obchodníka.
Samotné uplatnění reklamace vedle občanského zákoníku řeší podrobněji ještě zákon o ochraně spotřebitele. Spotřebitel zboží reklamuje v provozovně, ve které byla věc koupena, případně v provozovně, kde to dovoluje povaha prodávaného sortimentu (například nelze reklamovat zahradní sekačku v cukrárně), nebo v sídle či místě podnikání obchodníka. Pokud to má kupující blíže do záručního servisu, který je uveden v potvrzení či v záručním listu, může se obrátit i tam. Servis musí provést opravu ve stejné lhůtě, jako by to podle zákona musel udělat prodejce.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.