Když se vyrábí dopravní značky, spotřebuje se jen něco přes 80 procent materiálu. Zbytek cenných reflexních plastů, do kterých se značky vykrajují, se bez užitku vyhodí. Recyklovat je by totiž bylo příliš náročné.
Všiml si toho šestadvacetiletý Jindřich Fialka, kterému se nelíbilo, že cenný materiál končí bez užitku v koši. A přišel s nápadem, jak reflexní plasty proměnit v designová svítidla. Oslovil mladé české designéry, kteří z nepoužitých kusů reflexních plastů sestavili moderní lustry do interiérů a jejich svítidla z původně odpadních plastů dnes například zdobí i český pavilon na výstavě Expo v Miláně.
Fialkova startupová firma Contiqua, kterou před dvěma lety založil, dnes z odpadních materiálů, jež vznikají například při výrobě nábytku nebo pián Petrof, vyrábí peněženky a luxusní designové náušnice. Má kolem desítky prestižních zakázek ročně a originální předměty s příběhem a ekologickým podtextem dodává například technologické firmě 3M, která si koupila světlo ze svých vlastních fólií, ale třeba i pro hudební festival Struny podzimu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.