Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Rusku v říjnu meziročně klesl o 38,5 procenta na 129 958 vozů. Tempo jeho poklesu tak zrychlilo z téměř 29 procent v září, vyplývá z úterních údajů podnikatelského sdružení AEB. Výraznému propadu odbytu se nevyhnul ani český výrobce Škoda Auto.

Ruský automobilový trh se stal obětí slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou doléhají nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi. Za období od ledna do října se letos v zemi prodalo skoro 1,333 milionu aut, což je pokles o třetinu.

"Po mírném zpomalení v srpnu a září začíná pokles trhu opět nabírat na tempu," uvedl předseda automobilového výboru AEB Jörg Schreiber.

Poradenská společnost PwC minulý týden předpověděla, že bude trvat šest až sedm let, než se ruskému trhu podaří vrátit na úroveň z roku 2012, kdy se v zemi prodaly téměř tři miliony osobních aut.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Se slabou poptávkou v Rusku se nyní potýká i mladoboleslavská Škoda Auto. Té podle údajů AEB prodej na ruském trhu v říjnu meziročně klesl o 38 procent na 4615 vozů. Za deset měsíců roku prodala 45 753 aut, což je propad o 35 procent.

Česká automobilka na tom ale v Rusku zdaleka není nejhůře, a i proto si drží podíl na trhu kolem 3,5 procenta. Například německý Opel ztratil v říjnu 88 procent, francouzský Citroën 69 procent. Totální propadák pak zažila korejská automobilka SsangYong, která na ruském trhu udala jen 125 oproti loňskému počtu 2815 vozů - to byl pád o 96 procent.