Nařízení o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru v rámci elektronické komunikace (eIDAS) bude v Česku účinné už od 1. července 2016. I když neobsahuje žádné jednotné řešení pro státy Evropské unie, přichází s konkrétními požadavky na úroveň zabezpečení a kvalitu národních systémů. Jeho spuštění proto musí předcházet desítky legislativních úprav, které se doposud nezačaly reálně projednávat.
Oblastí, která se dotkne podnikajících fyzických osob a firem nejdříve, jsou bezpochyby elektronické podpisy. Stávající právní úprava bude v celém rozsahu nahrazena nařízením eIDAS, český zákon o elektronickém podpisu tak s nabytím účinnosti automaticky přestane platit. Nařízení nově stanoví, že kvalifikovaný elektronický podpis má mít stejnou právní sílu jako vlastnoruční podpis. Co to ale znamená v praxi?
Nové podpisy a velké nejasnosti
Počínaje 1. červencem 2016 v podstatě zanikne institut elektronického podpisu v podobě, ve které ho nyní fyzické i právnické osoby používají. Elektronický podpis bude nahrazen kvalifikovaným, u právnických osob pak budou existovat takzvané elektronické pečetě. Změna se dotkne stovek tisíc majitelů elektronických podpisů.
"Podnikatelé si budou muset nové podpisy zařídit u kvalifikovaných poskytovatelů služeb vytvářejících důvěru, což budou jak stávající certifikační autority jako například I.CA, tak velmi pravděpodobně i další komerční subjekty," vysvětluje Jan Mrvík, výkonný ředitel společnosti Editel.
Nově již nebude možné, aby byly elektronické dokumenty v komunikaci se soudy a státní správou odmítnuty jen proto, že mají elektronickou podobu. Nejvyšší forma elektronického podpisu pak bude moci nahradit vlastnoruční podpis ve všech životních situacích.
Podnikající fyzické osoby čekají nepříjemnosti
V případě, kdy nebude s dostatečným předstihem známo, jak změny správně aplikovat, mohou ale nastat komplikace. "Kontrolní hlášení DPH se bude v příštím roce podávat přes portál státní správy a pro jednoznačnou identifikaci podatele je možné využít uznávaný elektronický podpis. Po červnu 2016 by to ale měly být tyto dokumenty potvrzeny elektronickou pečetí," upozorňuje Mrvík. Nejen firmy, ale i výrobci softwaru i úřady, které podpisy přijímají, podle něj potřebují dostatek času na přípravu a vyřízení nové formy podpisu.
Komplikace se dotknou také elektronické fakturace, respektive elektronické komunikace mezi obchodními partnery. V případě, že se bude jednat o podnikající fyzickou osobu, v rámci nového nařízení současný režim elektronické fakturace nebude možný. Dosud používaná elektronická značka umožňovala automatizovaný režim podepisování elektronických dokumentů a nebylo důležité, zda jde o fyzickou nebo právnickou osobu. Značku mohly využívat obě kategorie. Nyní ho však podnikající fyzické osoby nebudou moci použít. Přitom existují i větší organizace, které fungují v režimu podnikající fyzické osoby a jsou zapsané v obchodním rejstříku, tudíž nejde o marginální problém. Samozřejmě to ovlivní také funkci dosud používaných softwarových a hardwarových podpisových nástrojů. Technicky zatím není jasné, jak se tedy v těchto případech vlastně bude podepisovat.
Nové občanské průkazy a identifikace
Další novinkou je elektronický občanský průkaz, který bude prokazovat identitu občana na nejvyšší úrovni důvěry. To by mělo přinést obrovské zjednodušení v komunikaci se státní správou bez nutnosti úřad fyzicky navštívit a pochopitelně v čase, který si majitel občanského průkazu sám zvolí.
Datum 18. září 2018 je pak zcela zásadní s ohledem na takzvané systémy elektronické identifikace. Od tohoto data musí jednotlivé členské státy v rámci celé EU umět rozpoznat elektronickou identifikaci od ohlášených poskytovatelů pro jednotlivé fyzické a právnické osoby.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.