České dráhy loni přepravily 170 milionů cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o mírný pokles o téměř 400 tisíc pasažérů. Díky prodloužení průměrné ujeté vzdálenosti nicméně dopravci vzrostly tržby z jízdenek. Vyšší počet přepravených osob zaznamenala dálková a příměstská doprava, ztrácely naopak regionální vlaky. Na pátečním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Počet cestujících ovlivnily zejména rozsáhlé výluky na železnici a migrační krize.
Podle Českých drah vzrostly tržby z přepravy cestujících v řádu desítek milionů korun. V roce 2014 dopravce na jízdenkách utržil téměř 7,5 miliardy korun. Vzdálenost, na kterou lidé ve vlacích Českých drah cestovali, se loni zvýšila v průměru o více než tři procenta na 42,25 kilometru, uvedly v pátek ČD. Kompletní hospodářské výsledky dopravce zveřejní koncem dubna.
"Přestože v některých dnech jezdilo až 500 autobusů náhradní dopravy, není důsledkem výluk to, že by lidé upustili od železniční dopravy," řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Mírný pokles v regionální dopravě se podle něj týkal zejména venkovských regionálních tratí, kde je v posledních letech znát demografická změna, spojená s odchodem lidí do měst, která je z pohledu železniční dopravy spojena zejména s úbytkem studentů.
Přesun lidí z menších sídel do metropolí je podle Krtka celoevropský jev, se kterým se setkávají i zahraniční železniční dopravci. V Česku jej dokazují rovněž rostoucí počty cestujících v příměstské dopravě a v rychlíkové dopravě mezi velkými městy. Zhruba desetiprocentní nárůst cestujících ČD například zaznamenaly na trati mezi Prahou a Ostravou, na které se státní dopravce potýká se soukromou konkurencí.
Migrační krize pak měla vliv zejména na přeshraniční dopravu ve směru do Rakouska a Maďarska. Podle Krtka se v prvních osmi měsících roku vyvíjela slibně, ale v posledním čtvrtletí se na počtu cestujících do těchto destinací negativně projevil proud migrantů přes nádraží v Budapešti a uvažované zastavení vlakového spojení mezi Prahou a Rakouskem.
Vývoj počtu cestujících od roku 2010 (miliony) |
Zdroj dat: České dráhy |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist