Šestiprocentní nárůst tržeb na více než 17 miliard korun vykázala loni skupina Škoda Transportation. Za posledních pět let jde téměř o pětinový nárůst. Zajistil to zejména export, který od roku 2010 vzrostl o více než 40 procent. Největší česká strojírenská skupina vyvezla loni zhruba dvě třetiny produkce. Řekl to její generální ředitel Tomáš Ignačák.
"Počet zaměstnanců vzrostl o 21 procent na 5600," uvedl. Nárůst zajistil i loňský nákup finské firmy Transtech s 500 lidmi. V ČR posílily všechny dceřiné podniky, hlavně plzeňské Škoda Transportation a Škoda Electric i ostravská Škoda Vagonka a Pars Nova Šumperk.
Tramvaje s trolejbusy a jejich výzbroje loni tvořily polovinu tržeb. Škoda loni vyrobila 92 tramvají, což je srovnatelné s předloňskem, hlavně do turecké Konyi, Bratislavy a do Prahy, kam loni šlo 34 vozů. Škodovka loni prodala 280 trolejbusů, téměř stejně jako o rok dříve.
Exportní firma chce dále posilovat export na Západ, kde se účastní řady tendrů. "Už nyní tvoří velkou část vývozu střední a jihovýchodní Evropa," řekl Ignačák. Do Německa má dodat 39 jednopodlažních elektrických jednotek za více než deset miliard korun, což by byla největší česká zakázka v západní Evropě. Odebere je britská firma National Express Rail, kterou loni v prosinci potvrdila Bavorská železniční společnost BEG jako vítězného operátora pro zajištění příměstské dopravy u Norimberku. Neúspěšní kandidáti se ještě odvolávají.
Loňskou hlavní zakázkou byly elektrické vlaky pro německé dráhy Deutsche Bahn, tedy NIM Express za 2,6 miliardy korun. Jde o šest šestivozových patrových souprav s rychlostí až 190 km/h. "V Plzni už dokončujeme dvě lokomotivy, ve Vagonce montují soupravy s řídicím vozem. Lokomotivy čekají testy a homologace," uvedl Ignačák. Souprava by se měla prezentovat na zářijovém veletrhu Innotrans v Berlíně.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Loni také pokračovala výroba elektrických vlaků RegioPanter. Začátkem roku uzavřela Škoda s Českými drahami smlouvu na 11 dvoudílných vozů, z nichž dva jezdí od prosince na letiště Ostrava-Mošnov. "Velkým projektem je nástup InterPanterů (dálkové jednopodlažní vlaky), kdy jsme využili přednosti regionálního pantera. Dodáváme deset pětivozových a čtyři třívozové a předáno a nasazeno na tratích už je osm jednotek," uvedl ředitel. Všechny budou hotové do dubna 2017.
Skupina loni investovala do výzkumu a vývoje opět téměř jednu miliardu korun, předloni to bylo 970 milionů korun. Hlavně do vývoje NIM Expressu, nových modelů a tramvají určených na Západ.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist