Tržby v maloobchodě bez aut v dubnu zpomalily meziroční růst na 4,9 procenta z březnového revidovaného růstu šest procent. Vyšší byl prodej zejména nepotravinářského zboží a pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby. Oznámil to v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).
Tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,8 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 6,7 procenta a potravin o 1,1 procenta.
Po očištění o kalendářní efekty byl růst ještě vyšší, dosáhl 5,7 procenta. "Očištění se týkalo zejména Velikonoc, které letos byly v březnu, zatímco v loňském roce připadly až do dubna," vysvětluje důvody rozdílu analytik Komerční banky Viktor Zeisel.
Lidé čím dál ochotně dávají peníze do vybavení domácností. "To je spojené s boomem realitního trhu. Po opadnutí obav z budoucnosti spotřebitelé zařizují či obnovují své byty a domy," říká analytik ČSOB Petr Dufek.
Na nezájem zákazníků si nemohou stěžovat ani obchody s oblečením i obuví. Dobře jdou na odbyt i auta, která jsou ze základní statistiky vyčleněna. Meziroční nárůst prodejů automobilů přesáhl patnáct procent.
Obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci vzrostly tržby o 5,4 procenta. Více lidé utratili také za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby za potraviny narostly o 1,1 procenta, tedy stále více, než jaká je aktuální míra inflace.
Ekonomové se shodují, že solidní stav ekonomiky umožní vysoké prodeje i v následujících měsících.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist