V Číně se prodá více elektrických aut než ve zbytku světa dohromady. Největší zájem však mezi zákazníky není o kalifornskou značku Tesla, ale o vozy místních výrobců. Čínské elektromobily porážejí konkurenci především nižší cenou, kterou si místní automobilky mohou dovolit díky obřím vládním podporám.
Peking utrácí miliardy dolarů, aby pomohl společnostem, jako je například BAIC Motor, dosáhnout vyšší produkce elektromobilů, které se těší rostoucí oblibě městských řidičů nebo taxikářů. Od loňského ledna do listopadu se v Číně prodalo 402 tisíc elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 60 procent. Do roku 2020 chce Čína na silnicích pět milionů elektromobilů.
Ambici porazit Teslu má i automobilka s čínskými penězi Faraday Future, která na veletrhu CES představila svůj elektromobil pro sériovou výrobu. V poslední době ale společnost spíš řeší problémy se stavbou továrny. Více čtěte ZDE.
Místní automobilky zákazníky neohromí rychlostí, designem nebo výdrží baterie, místo toho sází na cenovou dostupnost. Zatímco společnost General Motors představila tento týden na autosalonu v Detroitu nový elektromobil Bolt, jehož cena se po započtení daňové úlevy pohybuje okolo 30 tisíc dolarů (přes 770 tisíc koun), na čínském trhu stojí dvoudveřový elektromobil Chery eQ po státní subvenci zhruba 8 655 dolarů (222 tisíc korun).
"Elektromobily jsou v Číně velmi levné, za koupi vozu utratíte jen zlomek peněz. Pokud auto používáte pouze ve městě pro dopravu do sto kilometrů, je vše v pořádku," říká Xie Chao, který pracuje v chemické společnosti v Šanghaji. Stejně jako pro většinu Číňanů je i pro něj cena rozhodujícím faktorem. "Je to dopravní prostředek určený spíše k mobilitě než k předvádění se," dodává.
Čínská politika podpory elektromobilů je výzvou pro zahraniční automobilky. Na subvence mohou dosáhnout pouze vytvořením společného podniku s některým lokálním producentem. Avšak takové podniky automaticky ztrácejí punc zavedených zahraničních značek a zároveň jsou pořád dražší než čínské elektromobily.
Vládní subvence přináší čínským firmám úspory a umožňují jim utrácet více za výzkum a vývoj. Řada z nich tak začíná přemýšlet o expanzi. Například GAC Motor, která v Detroitu představila svůj sportovně-užitkový elektromobil GE3, plánuje v roce 2019 vstup na americký trh. Konkurenční automobilka BYD již prodává své elektrické autobusy v Evropě, Africe nebo Jižní Americe.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist