Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu nových cvičných letounů L-39NG, zatím postaví čtyři. První z nich by měl být hotov včetně certifikace na konci roku 2019 a bude sloužit jako letový prototyp, další dva jsou určeny pro zátěžové a únavové zkoušky a čtvrtý letoun už by měl být dodán prvnímu zákazníkovi. Informoval o tom Tobiáš Tvrdík z Aera Vodochody.

Nová generace letounu L-39 známého jako Albatros je projektem Aera Vodochody a společnosti Omnipol. První dodávky zákazníkům mají začít v roce 2020.

"Po celém světě je stále ještě na 60 uživatelů letounů L-39, zhruba 600 těchto strojů je stále v provozu. Tyto starší stroje bude potřeba postupně nahradit novými, proto věříme, že nová generace L-39 má velký potenciál uspět na trhu," uvedl prezident Aera Giuseppe Giordo.

Nová generace letounu by měla mít nízké provozní náklady, moderní avioniku, nově vyvinutý motor a další vylepšení. Na letoun je možné připevnit i výzbroj. Nyní je ve výrobě zhruba 800 nových dílů, dalších 800 dílů L-39NG je převzato z původního Albatrosu.

"V současnosti intenzivně jednáme s potenciálními zákazníky. Vážný zájem má hned několik zemí z řad stávajících uživatelů L-39, ale i dalších zemí, které v příštích letech čeká nezbytná generační obměna letky cvičných proudových letounů," uvedl Giordo.

Největší český výrobce letadel dosud zkonstruoval kolem 3000 letounů L-39, projekt L-39NG byl zahájen v červnu 2015 formálním spuštěním konstrukčních prací na konceptu letadla.

Česká exportní banka (ČEB) půjčí Aeru na vývoj nové generace cvičného letounu 320 milionů korun.