V neděli odstartoval pětidenní maraton oznamování obřích kontraktů v leteckém průmyslu. V Dubaji začala každoroční letecká show, kde jde více o byznys než o vystavená letadla. Klíčové zakázky tu získávají nejen Airbus a Boeing.
Jen za první den ministerstvo obrany Spojených arabských emirátů (SAE) podepsalo na letecké výstavě kontrakty za 6,5 miliardy dírhámů (39 miliard korun). K vládním kontraktům patří dohoda s firmou Lockheed Martin, která předpokládá vylepšení 80 bojových letounů F-16, které SAE vlastní. Výše tohoto kontraktu činí šest miliard dírhámů a součástí je také výcvik a zajištění logistiky.
Další objemný obchod v neděli uzavřela letecká společnost Emirates, která chce nakoupit 40 strojů Boeing 787-10 za 15,1 miliardy dolarů (331 miliard korun). Šéf společnosti šajch Ahmad bin Saíd Maktúm řekl, že aerolinky se rozhodly pro poslední verzi boeingu, i když zvažovaly také nákup airbusů. První stroje z nového kontraktu začnou být společnosti Emirates dodávány v roce 2022. "Nahradí starší letadla, která vybereme příští rok k vyřazení," řekl šajch Maktúm
V rekordním roce 2013 se v Dubaji uzavřely kontrakty v katalogových cenách 204 miliard dolarů. Velké objednávky dělají nejen velké aerolinky z oblasti Perského zálivu, ale i indické a asijské společnosti. Letos si ale o takovém úspěchu mohou výrobci nechat jen zdát. Část tehdy objednaných letadel ještě ani nestačily dodat a na blízkovýchodní trojku Emirates, Qatar a Etihad dopadly těžší časy. BBC informuje, že jejich celkový zisk bude letos oproti loňsku zhruba třetinový. Místo na kapacitu se tak soustředí spíše na efektivitu.
"Zakázek bude méně než v předchozích letech, hlavně proto, že spousta objednávek už je zadána," říká pro místní Gulf News John Strickland, letecký expert a šéf aviatické poradenské firmy JLS Consulting. Objem by tak mohl klesnout pod 40 miliard dolarů.
Klíčová je v oblasti i vojenská technika. Celý region výrazně zbrojí a nezdá se, že by se na tom něco měnilo. Obavy z Islámského státu, napětí mezi Íránem a Saúdskou Arábií, blokáda Kataru, vojenské operace v Jemenu, občanská válka v Sýrii či pokračující rivalita Indie a Pákistánu dělají z oblasti významný cíl pro výrobce vojenských vrtulníků a letadel. Silné zastoupení mají vedle západních zemí i Rusko a Čína, která se v Perském zálivu snaží prosadit i se svými stíhačkami.
Celkem 1200 vystavovatelů ukáže fyzicky přes 160 strojů, od stíhaček po různé verze Airbusu A380. S výstavou jsou rozsahově srovnatelné větší veletrhy v britském Farnborough a francouzské Paříži.
Trendem jsou i moderní technologie na palubě. Letecké společnosti se snaží svým zákazníkům nabídnout například internet, a to je příležitost pro desítky dodavatelských firem.
Akce se koná na novém dubajském letišti Al-Maktúma, které se před sedmi lety otevřelo pro nákladní dopravu a časem se na něj má přesunout veškerá přeprava pasažérů. Jeho dostavba nabírá skluz, počítá se s kapacitou čtvrt miliardy cestujících. Dnes Dubaji stačí čtvrtina tohoto počtu k tomu, aby byla největším mezinárodním letištěm na světě.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist