Výstavbu dálnic v Česku zásadně brzdí česká legislativa, říká v rozhovoru pro HN jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Předběžná držba, která umožní státu zahájit výstavbu ještě před dokončením procesu vyvlastnění, může výstavbu dálnic a železnic výrazně urychlit, domnívá se Svoboda. Stát by ale podle názoru Sdružení pro výstavbu silnic neměl nástroje předběžné držby využívat příliš často.

Jaké jsou podle vás hlavní příčiny, proč se nedaří v Česku stavět dálnice? 

Začíná to legislativou. Legislativní procesy jsou dnes nastaveny tak, že je v rámci výstavby nutné vypořádávat obrovské množství připomínek. Do přípravy stavby dnes může vstoupit v podstatě kdokoliv, a to hned v několika fázích.

Myslíte tím například ekologické aktivisty?

Jsou to ekologičtí aktivisté, ale problém je také s některými vlastníky pozemků. Je samozřejmě správně, že mají svá práva, problém však nastává ve chvíli – a stává se to často – kdy má stát vykoupeno 96 procent pozemků a kvůli zbývajícím čtyřem se stavba dálnice oddaluje. Může jít o vlastníky, kteří si najmou silné právníky a odmítají ustoupit. Ale jsou to i případy, kdy vlastník pozemku zemřel a není vyřešené dědictví. Proto by podle nás pomohla předběžná držba. V podobných případech by se díky ní nezdržovala výstavba důležitých veřejných staveb a vlastníci pozemků by dostali to, co chtějí a co jim náleží.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se