Generace Z, tedy skupina lidí narozených od poloviny 90. let, je nejmladší věkovou kategorií, s níž se současní zaměstnavatelé na trhu práce potýkají. Zároveň se jedná o první generaci, která vyrůstala v prostředí nových technologií, zejména internetu a sociálních médií. Na postoje zástupců české generace Z ve věku 16 až 22 let a jejich rozdíly oproti generaci mileniálů se ve své nedávné studii zaměřila česká agentura pro výzkum trhu Ipsos. Průzkumu, který proběhl v říjnu loňského roku, se zúčastnilo 5100 respondentů.
Příliš rychlý svět
Jak vyplývá z výzkumu, za hlavní rys nové generace považují dotazovaní svou technologickou zdatnost. "Generaci Z najdete s notebookem při práci v křesle v knihovně nebo debatovat s kolegy nad marketingovou kampaní v relax zóně," popisuje svá pozorování Petra Vahalová, HR manažerka Avastu, kde více než 20 % zaměstnanců tvoří lidé narození po roce 1989. "Mladí kolegové vyžadují a očekávají možnost získat informace rychle a efektivně, pracovat s nimi ke svému prospěchu a rozvíjet se," vyzdvihuje další rys "zetek" Martina Schiestlová, ředitelka HR v Deloittu. Odvrácenou stranou mediální a internetové gramotnosti mladých lidí je pocit, že se svět vyvíjí až příliš rychle, o čemž se zmínilo 81 % dotazovaných. Zhruba dvě třetiny respondentů si tak přeje zvolnit běh svého života.
Dalším charakterovým rysem generace je podle samotných zetek lenost – jako lenoši se cítí 51 % dotazovaných. Praxe ovšem často svědčí o opaku. "Je oproti minulosti běžnější, že začínají pracovat ve svém oboru již v rámci studia vysoké školy, a profesní kariéru tedy začínají budovat poměrně brzy," všímá si PR manažerka Zootu Andrea Burgerová.
Směřujeme k environmentální katastrofě
Přestože dosažení úspěšné kariéry není pro generaci Z tím nejdůležitějším, 64 % dotazovaných pociťuje velký tlak stát se úspěšným a vydělat peníze. Z průzkumu vyplývá, že pro 89 % mladých lidí je naopak podstatnější nalezení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. "Často pracují na zkrácený úvazek, případně oceňují flexibilní pracovní dobu, která jim umožňuje větší svobodu a čas na další aktivity," dělí se o svou zkušenost Burgerová. "Tolik zmiňovanou rovnováhu pracovního a osobního života v tom klasickém pojetí neřeší. Řeší flexibilitu. Mají 'jeden' čas a ten chtějí využívat, jak potřebují," potvrzuje ředitelka HR v Deloittu.
Jak ovšem nasvědčuje statistika, oproti mileniálům jsou tito lidé mnohem méně orientovaní na kariéru – jako zaměření na práci se označilo pouze 14 % všech dotazovaných a jako ambiciózní se popisuje zhruba třetina respondentů průzkumu. "Mnohdy však mají přehnané představy o kariérním růstu, neuvědomují si totiž, že jejich stabilní přínos nelze zhodnotit pouze po půl roce," popisuje úskalí práce s novou generací manažerka Adecco ČR Linda Picková. "Chtějí se v kariéře posouvat mnohem rychleji, než tomu bylo dříve. Často očekávají, že se stanou manažery do dvou let," dokládá stejnou zkušenost manažerka komunikace Nestlé Andrea Brožová.
Za zmínku stojí i vysoká ekologická uvědomělost dorůstající generace. Podle 84 % respondentů nevěnují firmy dostatek pozornosti životnímu prostředí, a 81 % si dokonce myslí, že pokud rychle nezměníme naše chování, směřujeme k environmentální katastrofě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist