Odboráři ve čtvrtek označili nabídku vyjednávacího týmu Škody Auto na zvýšení tarifních mezd o 4,3 procenta za výsměch a ostudu. Konec jednání o atypických směnných systémech, tedy pracovní sobotě, je podle odborů rozumné slovo. Firma předložila naprosto ubohou nabídku, kterou nelze nazvat jinak než jako výsměch všem zaměstnancům, napsal ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář.

Firma v posledním kole kolektivního vyjednávání nabídla zvýšení tarifů o 4,3 procenta od 1. dubna 2018 s možností dalšího navýšení tarifů od 1. listopadu 2018. Navýšeno by bylo také osobní ohodnocení, a to na 16 procent z nových tarifů. K dubnové výplatě by zaměstnanci navíc obdrželi prémii 3000 korun, dalších 5000 korun by obdrželi také k dubnové a navíc k listopadové výplatě.

"Zdá se, že firma, nebo její představenstvo, žijí poslední týdny na jiné planetě a nedostal se k nim požadavek Odborů KOVO. A tak pro ně připomínáme: Odbory KOVO žádají růst mezd pro zaměstnance o dvojciferné číslo," uvedl týdeník.

Odboráři uvedli, že firma nyní musí zásadně zvýšit mzdovou nabídku. "A nehodláme přitom už poslouchat tradiční strašení nutnými investicemi do budoucnosti, krocením nákladů a rozevíráním platových nůžek. Když jde ale o platy manažerů, tak jdou úspory stranou. Firma jistě ve výroční zprávě zveřejní odměny šéfů a jistě bude zajímavé porovnat jejich meziroční růst. Svůj podíl teď musí pocítit i zaměstnanci bez ohledu na strašení firmy, co bude za několik let," uvedl Škodovácký odborář.

Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory původně nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců. Zaměstnanci by obdrželi prémie nad rámec pravidelného bonusového systému v celkové výši 25 000 korun. Škoda chtěla tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců, protože podle zdroje je pro firmu důležitý dlouhodobý horizont, například kvůli investicím do nových technologií. Škoda zvýšení platů podmiňovala dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodu v Mladé Boleslavi.

Zavedení pracovních sobot ale odboráři důrazně odmítají. Podle nich by to výrazným způsobem narušilo osobní život zaměstnanců. Od začátku vyjednávání tak odmítali spojovat mzdová jednání s jednáními o těchto atypických systémech směn. Odboráři na začátku jednání uvedli, že požadují růst mezd o 18 procent. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016.

Odboráři chtějí uzavřít dohodu do konce března, kdy končí platnost a účinnost současné. Odbory zároveň odmítly prodloužení současné kolektivní smlouvy do skončení vyjednávání.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1 200 500 aut.

Volkswagen zvýší odměny o 40 procent

Německá automobilka Volkswagen zvýší odměnu pro své zaměstnance v Německu za loňský rok o více než 40 procent díky rekordnímu zisku a tržbám. Podle oznámení odborů bude celková odměna za loňský rok pro zaměstnance zvýšena na 4100 eur (více než 104 000 korun) z 2905 eur o rok dříve, uvedla agentura Reuters. Odměna se týká zhruba 120 000 zaměstnanců v Německu.

Zisk Volkswagenu se loni téměř zdvojnásobil na 13,8 miliardy eur. Tržby stouply o šest procent na nový rekord. Růst zaznamenala firma navzdory nákladnému přesunu k elektrickým a samořídícím vozům a mimořádným nákladům souvisejícím s emisním skandálem.

Zástupci Volkswagenu a odborového svazu IG Metall uzavřeli minulý měsíc novou mzdovou dohodu pro zaměstnance automobilky v Německu, podle které se od května všem zaměstnancům na domácím trhu zvýší mzdy o 4,3 procenta. Dohoda zahrnuje i další výhody.